مقالات

بهترین نوع سنگ نمای ساختمان

بهترین نوع سنگ نمای ساختمان

سنگ‌ها از جمله مصالح بسیار مهمی در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشند. با توجه به تنوع و گستردگی انواع سنگ موجود در طبیعت، موارد استفاده و کاربرد آن‌ها نیز دامنۀ وسیعی پیدا کرده است. در این مقاله که با عنوان بهترین نوع سنگ نمای ساختمان برای شما عزیزان ارائه کرده‌ایم، به معرفی بهترین سنگ‌ها برای استفاده در نمای ساختمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

پس اگر شما اطلاعات و شناخت کافی برای انتخاب سنگ نمای ساختمان خود را ندارید، در ادامۀ این مقاله ما را همراهی کنید.


بیشتر بخوانید: بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر را بشناسید


برای نمای ساختمان از چه مصالحی می‌توان استفاده کرد؟

پیش از پرداختن به معرفی بهترین نوع سنگ نمای ساختمان، لازم است تا انواع موادی که می‌توان با استفاده از آن‌ها پوشش مناسبی روی نمای ساختمان ایجاد کرد معرفی کنیم. به طور کلی امروزه تنوع محصولات ساختمانی بسیار زیاد است. شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجۀ خود هر یک از مواد را انتخاب کرده و در نمای ساختمان به کار ببرید. فراموش نکنید که انتخاب صحیح مصالح نیاز به توجه و دقت به موارد مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. انواع مواد مناسب برای استفاده در نمای ساختمان عبارتند از:

  • سنگ
  • چوب
  • سیمان
  • آجر

از آن‌جایی که موضوع اصلی مقالۀ ما بهترین نوع سنگ نمای ساختمان است، ما این مورد را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

انتخاب بهترین نوع سنگ نمای ساختمان به چه مواردی بستگی دارد؟

انتخاب بهترین نوع سنگ نمای ساختمان به چه مواردی بستگی دارد؟

توجه داشته باشید که بهترین نوع سنگ نمای ساختمان در هر منطقه و یا شهری می‌تواند در هر ساختمان، منطقه و یا شهر با سایر موارد متفاوت باشد. زیرا شما باید شرایط و موارد مختلفی را در نظر بگیرید و با توجه به آن‌ها اقدام به انتخاب بهترین نوع سنگ نمای ساختمان کنید.

شرایط اقلیمی و آب و هوا

از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب سنگ برای نمای ساختمان، توجه به شرایط اقلیمی و نوع آب و هوا در منطقه است. با توجه به این که سنگ‌ها ویژگی‌ها و مقاومت متفاوتی در برابر شرایط مختلف دارند، باید با در نظر گرفتن آب و هوای شهر خود، سنگی را انتخاب کنید تا بیشترین سازگاری را با شرایط اقلیمی شما داشته باشد.

در حالت کلی سه دسته شرایط اقلیمی در نظر گرفته می‌شود. مناطق سردسیر، مناطق گرمسیر و مناطق مرطوب و شرجی.


بیشتر بخوانید: بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال چیست؟


بهترین نوع سنگ نمای ساختمان در مناطق سردسیر

سنگ انتخابی برای استفاده در نمای ساختمان مناطق سردسیر، باید مقاومت بالایی در برابر دمای پایین و همچنین بارش برف و باران داشته باشد. علاوه بر آن میزان تخلخل سنگ باید پایین باشد تا آب و رطوبت درون حفره‌های گیر نکند. آب گیر کرده در دمای پایین یخ زده و موجب آسیب به سنگ و در نهایت نمای ساختمان خواهد شد. از آن‌جایی که دما در مناطق سردسیر پایین است، بهتر است سنگ‌های تیره برای نمای ساختمان انتخاب شوند تا دما را درون خود نگاه دارند.

سنگ گرانیت، سنگ چینی و سنگ تراورتن انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان در مناطق سردسیر می‌باشد.

بهترین نوع سنگ نمای ساختمان در مناطق گرمسیر

بر خلاف مناطق سردسیر، دما در این مناطق بسیار بالا بوده و سنگ انتخابی باید مقاومت خوبی در برابر گرما و تابش نور آفتاب داشته باشد. به طور معمول بهتر است در این مناطق از سنگ‌های رنگ روشن همچون سفید و کرم در نمای ساختمان استفاده شود. رنگ‌های تیره علاوه بر آن که گرما را به خود جذب می‌کنند در طول زمان با تابش نور خورشید دچار رنگ پریدگی خواهند شد. بنابراین بهتر است از سنگ‌های روشن استفاده کنید.

سنگ‌های تراورتن و چینی برای سنگ نمای ساختمان در مناطق گرمسیر بهترین گزینه هستند. سنگ گرانیت گرما را درون خود نگه می‌دارد که این نکته برای استفاده در این مناطق مناسب نخواهد بود. سنگ مرمریت نیز به علت رنگ پریده شدن در این منطقه انتخاب خوبی نیست، اما برخی از افراد به دلیل زیبایی آن، این سنگ را انتخاب می‌کنند.

بهترین نوع سنگ نمای ساختمان در مناطق مرطوب و شرجی

در کشور ما مناطق شمالی دارای آب و هوای مرطوب و شرجی هستند. سنگ مناسب نما برای این مناطق باید دارای وزن سبک و تخلخل کافی باشد تا چسبندگی مناسبی با سایر مصالح وسیمان ایجاد نماید. اگر سنگ تخلخل کافی نداشته باشد، به مرور زمان با جذب رطوبت در سیمان موجب جدا شدن سنگ از نمای ساختمان می‌شود.

بنابراین سنگ تراورتن بهترین نوع سنگ نمای ساختمان در مناطق مرطوب و شرجی است. تخلخل بیشتر سنگ تراورتن باید با استفاده از موادی همچون رزین اپوکسی پر شود از رطوبت و آب موجود در هوا داخل آن گیر نکند، که در نهایت موجب ایجاد پوسیدگی و آسیب به نمای ساختمان شود.

بهترین سنگ‌های تراورتن برای نمای ساختمان در مناطق مرطوب سنگ تراورتن عباس آباد، تروارتن دره بخاری، تروارتن آتشکوه و … می‌باشند.

طول عمر و دوام سنگ

سنگ‌ها با توجه به نوع و میزان کانی‌های موجود در آن‌ها دارای پایداری و مقاومت مختلفی در برابر شرایط مختلف جوی هستند. شما باید دوام هر سنگ را با توجه به تناسب آن با شرایط آب و هوایی در نظر بگیرید. هرچه سنگ انتخابی مقاوم‌تر باشد، طول عمر بالاتری خواهد داشت.

توجه به تناسب سنگ با معماری ساختمان

سنگ نمای ساختمان باید با توجه به معماری ساختمان انتخاب شود. معماری رومی، کلاسیک، مدرن، سنتی از انواع معماری ساختمان هستند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. در انتخاب سنگ نما باید تناسب آن با معماری ساختمان را در نظر بگیرید.

قیمت سنگ نمای ساختمان

قیمت سنگ نمای ساختمان

از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده برای نمای ساختمان قیمت سنگ است. با توجه به این که بهترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان گرانیت، چینی و تراورتن عنوان شده‌اند، باید گفت که قیمت سنگ گرانیت بالاتر از موارد دیگر است. سپس سنگ چینی و در آخر سنگ تراورتن قرار می‌گیرد. با توجه به بودجۀ خود می‌توانید سنگ مناسب را انتخاب نمایید. علاوه بر آن متراژ نمای ساختمان نیز در نهایت قیمت سنگ مصفی را تعیین خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله که با عنوان بهترین نوع سنگ نمای ساختمان برای شما عزیزان ارائه شد، به بررسی موارد مهمی که باید در انتخاب سنگ مناسب برای نمای ساختمان خود در نظر داشته باشید، پرداخته شد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت فروش و مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید.