مقالات

بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال چیست؟

بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال چیست؟

سنگ‌ها از بهترین و اصلی‌ترین مصالحی هستند که در ساختمان‌سازی به کار می‌روند. از آن‌جایی که سنگ‌ها دارای تنوع و گوناگونی بالایی هستند، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوت آن‌ها دامنۀ کاربری وسیعی به آن‌ها می‌بخشند. یکی از اصلی‌ترین استفاده‌ها از سگ برای ساخت نمای ساختمان‌ها می‌باشد. در این مقاله که با عنوان «بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال چیست؟» برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین سنگ را برای نمای ساختمان در مناطق مرطوب انتخاب کنید. پس در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید.



بیشتر بخوانید: معرفی انواع سنگ کابینت آشپزخانه جدید ۲۰۲۳


قدمت استفاده از سنگ

استفاده از سنگ برای ساختمان‌سازی به صدها سال پیش بازمی‌گردد. انسان دریافت که برای افزایش استحکام سرپناه یا خانۀ خود باید از موادی استفاده کند که ماهیت مستحکم و مقاومی در برابر شرایط مختلف دارند. یکی از این مواد که طبیعت در اختیار انسان قرار می‌داد سنگ‌ها بودند.

سنگ‌ها با توجه به شرایط تشکیل و ترکیبات سازندۀ خود دارای انواع مختلفی هستند. این انواع مختلف در نهایت به سه دستۀ کلی تقسیم می‌شود

سنگ‌های آذرین، سنگ‌های رسوبی و سنگ‌های دگرگون. هر کدام از این سنگ‌ها دارای طرح و رنگ و جنس مختلفی هستند که آن‌ها را برای استفاده در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مناسب می‌کند.

استفادۀ از سنگ در زمان حاضر دیگر به علت افزایش استحکام ساختمان ننیست. با ظهور مواد جدید همچون بتن و میلگرد، وظیفۀ افزایش مقاومت ساختمان بر این مواد افتاد. در نتیجه امروزه بیشتر از سنگ‌ها برای زیباسازی در ساختمان استفاده می‌کنند. ساخت نما با استفاده از سنگ یکی از مصارف زیباسازی محسوب می‌شود.

انواع مصالح برای ساخت نما

برای ساخت نمای ساختمان‌ها از مصالح بسیاری می‌توان استفاده کرد. امروزه علاوه بر مواد طبیعی همچون سنگ و چوب از مواد دیگری که ساختۀ دست انسان است برای ساخت نما استفاده می‌شود. اما همچنان می‌توان گفت که سنگ‌ها از محبوب‌ترین مصالحی هستند که در ساخت نمای ساختمان‌های مختلف به کار می‌روند.

  • انواع سنگ
  • چوب
  • سیمان
  • آجر
  • کامپوزیت
  • بتن

این‌ها مواردی هستند که می‌توانید برای ساخت نمای ساختمان خود با توجه به میزان بودجه و یا سلیقۀ خود انتخاب کرده و خریداری نمایید. ناگفته نماند که به طور معمول از ترکیبی از مواد بالا با شیشه در ساخت نما استفاده می‌شود. با توجه به سبک معماری انتخابی شما نیز می‌توانید ترکیب مختلفی را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید تنها باید تناسب در هماهنگی و رنگ را رعایت فرمایید.

اهمیت شناخت آب و هوا در تعیین بهترین سنگ نما

اهمیت شناخت آب و هوا در تعیین بهترین سنگ نما

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام انتخاب سنگ نما برای ساختمان خود در نظر داشته باشید، توجه به آب و هوای منطقه است. آب و هوا و شرایط اقلیمی بر دوام و ماندگاری سنگ نما تاثیر به سزایی دارد. با توجه به این که ذکر شد سنگ‌ها دارای انواع بسیار متفاوتی هستند. شرایط تشکیل، نوع و میزان کانی‌های موجود در ترکیب یک سنگ، در نهایت موجب می‌شود تا ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن تغییر کند. در نتیجه این میزان از تفاوت در سنگ‌ها کاربردهای بسیار متنوعی را برای آن ایجاد خواهد کرد.

از آن‌جایی که این مقاله در مورد بهترین سنگ نما برای آب و هوای مطوب شمال می‌باشد، ما تنها به بررسی سنگ‌های مناسب برای استفاده در نمای ساختمان و به ویژه مناسب برای آب و هوای مرطوب می‌پردازیم.

تناسب زیادی باید میان آب و هوای منطقه با سنگ نمای ساختمان باشد. زیرا سنگ‌ها به علت داشتن ویژگی‌های مختلف، مقاومت و پایداری یکسانی در تمامی آب و هواها ندارند. به همین علت لاز است در ابتدا شرایط آب و هوا را در شهر خود به خوبی بشناسید تا بتوانید متناسب با آن سنگ نما را انتخاب نمایید.


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین و محبوب‌ترین صفحه روی کابینت


سنگ‌های مناسب برای ساخت نمای ساختمان‌ها

به طور کلی از سه دسته سنگ بیشترین استفاده برای ساخت نما می‌شود. سنگ‌های گرانیت، سنگ‌های چینی و سنگ‌های تراورتن برای استفاده در نما بسیار مناسب هستند. البته از سنگ‌های مرمریت نیز بسیاری از افراد به علت زیبایی بسیار و تنوع بالا در طرح و رنگ استفاده می‌کنند. سنگ‌های مرمریت اگرچه بسیار زیبا هستند اما برای استفاده در سنگ نما توصیه نمی‌شوند. این سنگ‌ها مقاومت زیادی در برابر نور خورشید و شرایط جوی از خود نشان نمی‌دهند و با گذشت زمان دچار رنگ پریدگی و پوسیدگی می‌شوند.

سنگ‌های گرانیت، چینی و تراورتن با در نظر گفتن شرایط آب و هوایی می‌توانند از بهترین انتخاب‌ها برای سنگ نما باشند. سنگ گرانیت نسبت به دو مورد دیگر دارای وزن بالاتر و همچنین قیمت بیشتر است. اگرچه میزان تنوع در طرح و رنگ و زیبایی این سه دسته سنگ به پای سنگ‌های مرمریت نمی‌رسد، اما پایداری و دوام آن‌ها بسیار بالاتر خواهد بود و از این نظر صرفۀ اقتصادی دارند.

بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال

بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال

دریافتید که هر سنگ دارای ویژگی‌های متفاوتی است که آن را برای کاربرد خاص در شرایط خاص مناسب می‌کند. با توجه به این که سه دسته سنگ برای ساخت نما در ساختمان‌ها مناسب هستند، باید مشخص شود که کدام یک از این سه مورد بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال خواهد بود.

سنگ گرانیت دارای وزن سنگین و تخلخل پایین است. تخلخل پایین در سنگ موجب می‌شود تا میزان چسبندگی آن با سایر مصالح همچون سیمان برای اجرا در نمای ساختمان پایین بیاید. اگرچه گرانیت در برابر دما، نور خورشید و شرایط فیزیکی و جوی پایداری و دوام بسیار بالایی دارد، اما برای استفاده در نمای ساختمان‌ها در مناطق مرطوب شمال گزینۀ خوبی نخواهد بود، زیرا رطوبت زیاد در هوا جذب مصالح شده و به علت چسبندگی کم در طول زمان موجب جدا شدن سنگ از سطح نما خواهد شد.

سنگ چینی علاوه بر درخشندگی و زیبایی دارای قیمت پایین‌تری در مقایسه با سنگ گرانیت است. در مقایسه با سنگ تراورتن نیز تخلخل پایینی دارد. به همین سبب برای استفاده در آب و هوای مرطوب شما گزینۀ مناسبی نخواهد بود.

سنگ تراورتن بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال است. علاوه بر قیمت بسیار مناسب، این سنگ دارای وزن پایین و تخلخل بالا بوده که به سادگی با سیمان ترکیب شده و چسبندگی خوبی در نمای ساختمان ایجاد می‌کند. البته تخلخل بالای آن که در تماس با سیمان قرار نمی‌گیرد، باید توسط موادی همچون رزین اپوکسی پر شود تا از به دام افتادن رطوبت و آب باران در سنگ جلوگیری شود.

از مشهورترین سنگ‌های تراورتن می‌توان به سنگ تراورتن عباس آباد، تراورتن آتشکوه، تراورتن دره بخاری و … اشاره کرد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت فروش و مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید.