مقالات

بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر را بشناسید

بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر را بشناسید

نما، یکی از مهم‌ترین ارکان هر ساختمان به شمار می‌آید. در حال حاضر، برای پوشش نمای یک ساختمان، مصالح متنوعی وجود داشته که سنگ، یکی از آن‌هاست. استفاده از سنگ در نمای ساختمان، در شرایط مختلف آب و هوایی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال، بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر، متفاوت از مناطق کوهستانی و سردسیر است. در صورتی که شما، قصد ساخت یک بنا در نواحی گرمسیر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب سنگ نمای مناسب در مناطق گرمسیر

همه ما می‌دانیم که شرایط آب و هوایی در مناطق گرمسیر یا سردسیر، از حالت اعتدال خارج است . همین امر، باعث می‌شود تا عناصر مختلفی از جمله نوع زندگی، کار و تفریح مردم تا سبک اتومبیل‌ها، ساختمان‌ها و… تحت تاثیر شرایط جوی قرار گیرند. سنگ نما نیز، از جمله مواردی است که نوع و جنس آن متاثر از آب و هوای منطقه مورد استفاده است. به عنوان مثال، در شرایطی که دمای هوا ممکن است به ۵۰ درجه سانتی‌گراد برسد، به طور قطع، کاربرد مصالح مقاوم در برابر نور خورشید و گرما، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: انواع سنگ ساختمانی


خصوصیات بهترین سنگ نما در مناطق گرمسیر

خصوصیات بهترین سنگ نما در مناطق گرمسیر

با توجه به مواردی که بیان شد، بهترین سنگ نما در مناطق گرمسیر، باید دارای خصوصيات منحصربه‌فرد و ویژه‌ای باشد. ما در ادامه به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌ها می‌پردازیم.

مقاومت بالا در برابر تابش نور خورشید و گرمای زیاد

در نواحی گرم و خشک، نور خورشید، در فصل‌های بهار و تابستان، با شدت بسیار زیادی می‌تابد و باعث ایجاد گرمایی طاقت فرسا می‌شود. از همین رو، لازم است تا اشیائی که در معرض آن قرار دارند، مانند سنگ نمای ساختمان، مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین لازم است تا سنگ نماهای استفاده شده در این مناطق، توانایی نگهداری هوای مطبوع درون ساختمان را داشته باشند.

مقاومت در برابر گرد و غبار

مناطق گرمسیری، در بسیاری از موارد به دلیل کویری بودن، با پديده گرد و غبار و آلودگی روبه‌رو هستند. این آلودگی‌ها، به مرور زمان، می‌توانند جذب سنگ نما شده و چهره آن را تغییر دهند. به همین خاطر، انتخاب یک سنگ نمای مقاوم در برابر آلودگی و گرد و غبار اهمیت زیادی دارد.

رنگ سنگ نما

همه ما می‌دانیم که رنگ‌های تیره، گرمای زیادی را به خود جذب می‌کنند. همچنین، تابش آفتاب نیز می‌تواند بر کمرنگ شدن رنگ‌ها، موثر باشد. به همین خاطر، انتخاب رنگ مناسب سنگ نما، مانند رنگ‌های روشن، در مناطق گرمسیر، اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از سنگ نما به رنگ تیره، می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از نور و گرما را جذب خود نموده و به درون ساختمان انتقال دهد. در حالی که، سنگ‌های رنگ روشن، مانند سفید، کرم و… بخش زیادی از نور را منعکس کرده و میزان پایینی از گرما را به درون ساختمان، منتقل می‌کنند.

مقاومت در برابر انبساط و انقباض

در بسیاری از مناطق گرمسیر،  از جمله نواحی کویری، درجه حرارت هوا در روز، بالا و درشب پایبن است. همین امر، موجب انبساط و انقباض های مکرر در سنگ نما می‌شود. در نتیجه، مقاومت سنگ در برابر این تغییرات، اهمیت بالایی دارد، زیرا می‌تواند منجر به ترک خوردن و شکستگی سنگ گردد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سنگ ساختمانی‌ با‌کیفیت


بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر

بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر

سنگ‌های مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها، انواع متفاوتی دارند. بر اساس موارد گفته شده نیز، در مناطق گرمسیر، لازم است سنگ نماهای خاص با ویژگی‌های منحصربه‌فرد مورد استفاده قرار گیرند. این گونه‌ها عبارتند از:

سنگ مرمر

یکی از بهترين انواع سنگ‌های مورد استفاده در نمای ساختمان در مناطق گرمسیر، سنگ مرمر است. این سنگ، عایق بسیار خوبی برای گرما و سرماست. به علاوه، مقاومت سنگ مرمر در برابر نور و گرمای زیاد، بالاست. با استفاده از سنگ مرمر روشن در نمای ساختمان، می‌توان علاوه بر ایجاد زیبایی، از خروج هوای مطبوع درون ساختمان جلوگیری کرد.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن، از جمله سنگ‌های رسوبی آهکی است. این سنگ، به صورت لایه لایه بوده و خلل و فرج‌های بسیار زیاد و نامنظمی بر روی سطح خود دارد. این ویژگی، باعث می‌شود تا سنگ، در مقابل انبساط و انقباض‌های مکرر در مناطق گرم و خشک مقاومت بسیار زیادی از خود نشان داده و به راحتی نشکند. در نتیجه، اگر می‌خواهید بهترین سنگ نما در مناطق گرمسیر را بشناسید، به طور قطع باید سنگ تراورتن روشن را در لیست موارد انتخابی خود قرار دهید.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت، از انواع سنگ‌های آذرین درونی است. این سنگ جزو سنگ‌های مستحکم و بسیار مقاوم به شمار می‌آید. در نتیجه، می‌توان رنگ‌های روشن این نوع سنگ را برای استفاده در نمای ساختمان در مناطق گرمسیر پیشنهاد کرد. البته باید درنظر داشت که کاربرد این سنگ در مناطق گرم و خشک کاربرد دارد و برای نواحی گرم و مرطوب مناسب نیست. دلیل این امر نیز، وجود آهن در اجزای تشکیل دهنده سنگ تراورتن است که در معرض رطوبت، اکسیده می‌شود. اکسیده شدن، زیبایی ساختمان را از بین می‌برد و بنابراین سنگ گرانیت، برای نمای ساختمان مناطق مرطوب، گزینه مناسبی نخواهد بود.

قیمت بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر

علاوه بر ویژگی‌های سنگ، قیمت، از جمله عوامل موثر در هنگام انتخاب و خرید نوع سنگ نما برای مناطق گرمسیر خواهد بود. در واقع، با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای ساخت و ساز و هزینه خرید سنگ، می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. به طور کلی، قیمت سنگ نما برای مناطق گرمسیر، به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، ظاهر سنگ مانند عدم وجود رگه، غده، فرو رفتگی و برآمدگی، میزان ساب خوردگی، ضخامت و برش سنگ در ابعاد دقیق، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر میزان قیمت آن خواهد داشت. با این وجود، در نظر داشته باشید که از میان سنگ‌های مناسب نما در مناطق گرمسیر، سنگ مرمر بالاترین و سنگ گرانیت نیز پایین‌ترین قیمت را دارد. در صورتی که ساختمان از نوع بناهای لوکس باشد و یا زیبایی، اهمیت زیادی برایتان دارد، بهترین گزینه سنگ مرمر است. در حالی که، سنگ گرانیت در ساختمان‌های معمولی مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت فروش و مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید.