مقالات

انواع سنگ ساختمانی

انواع سنگ ساختمانی

سنگ‌ها یکی از انواع مصالحی هستند که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از گذشته‌های دور تا به امروز همواره انسان‌ها به دنبال ساختن سرپناه و خانه‌های مستحکم و بادوام بوده‌اند، استفاده از سنگ در ساخت هر بنایی به آن‌ها این ویژگی را می‌دهد. از آن‌جایی که سنگ‌ها در طبیعت تحت فشار و شرایط خاص قرار می‌گیرند و تولید می‌شوند، با توجه به نوع آن‌ها از برخی از آن‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.در ادامه به معرفی و بررسی انواع سنگ ساختمانی می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

سنگ‌ها با توجه به شرایط ساختشان دارای انواع متفاوتی هستند، اما همۀ آن‌ها برای استفاده در ساخت ساختمان‌ها مناسب نیستند.


بیشتر بخوانید: سنگ اسلب چیست و چه کاربردی دارد؟


سنگ‌هایی برای ساختمان‌سازی مناسب هستند که دارای مقاومت و استحکام خوبی در برابر شرایط متفاوت باشند تا در مواجهه با عوامل محیطی و شرایط فشار و اتفاقات فیزیکی دچار آسیب و تخریب نشوند. علاوه بر این مورد، سنگ‌های مورد استفاده در ساختمان باید دارای طرح و رنگ زیبایی باشند.

انواع کاربرد سنگ‌ها در ساختمان‌سازی

انواع کاربرد سنگ‌ها در ساختمان‌سازی

سنگ‌های مناسب برای استفاده در ساختمان‌سازی به سه بخش تقسیم می‌شوند.

سنگ‌های مناسب در نمای داخلی ساختمان‌ها

سنگ‌هایی که در داخل ساختمان استفاده می‌شوند باید مناسب این موارد باشند. به‌طور معمول از سنگ‌ها برای پوشش دیوار و کف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این سنگ‌ها علاوه بر مقاومت بالا باید دارای طرح و نقش زیبا نیز باشند. از سنگ‌های مناسب می‌توان برای پوشاندن دیوار و کف آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، کف سالن‌ها، اتاق خواب، راه پله‌ها و راهروها استفاده کرد.

سنگ‌های مناسب نمای خارجی

در نمای خارجی ساختمان‌ها می‌توان برای استحکام بالا و همچنین زیبایی بیشتر از سنگ‌ها استفاده کرد. سنگ‌هایی که در نمای خارجی استفاده می‌شوند باید استحکام و دوام خوبی در برابر تغییرات و شرایط محیطی داشته باشند. از آن‌جایی که سنگ‌های نمای خارجی در معرض باد و باران، گرما و سرمای هوا و تغییرات جوی قرار می‌گیرند، نباید در اثر بروز این موارد تخریب شده و یا آسیب ببینند. از سنگ‌ها در نمای ساختمان، کف فضاهای باز، پوشش پله‌های خارجی، تراس و بالکن‌ها استفاده می‌شود.

سنگ‌های مناسب برای موارد تزیینی

سنگ‌های زیبا و پر نقش و نگار، برای ساخت موارد تزیینی در ساختمان‌ها بسیار مناسب هستند. مجسمه‌های، گلدان‌ها، شومینه‌های سنگی تعدادی از استفاده‌های سنگ‌ها به‌عنوان موارد تزیینی هستند.

ویژگی‌های سنگ‌های ساختمانی

سنگ‌های که در ساختمان استفاده می‌شوند باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

سبک وزن بودن

اولین ویژگی که سنگ‌های ساختمانی باید داشته باشند، وزن سبک آن‌ها است. مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شوند نباید سنگینی بیش از حدی را به آن وارد کنند، زیرا این فشار وزن اضافه در ساختمان موجب آسیب می‌شود. سنگین وزن بودن یک سنگ دلیلی برای بیشتر بودن مقاومت آن‌ها نیست. بنابراین سنگ‌هایی برای ساختمان‌سازی مناسب هستند که علاوه بر وزن کم، مقاومت زیادی نیز داشته باشند.

داشتن جلای کافی

سنگ‌ها برای استفاده در ساختمان باید به شکل خاصی فراوری شوند تا مناسب این کار باشند. سنگ‌ها پس از استخراج به کارخانه‌های سنگبری منتقل می‌شوند تا در اندازه‌های دلخواه با توجه به نوع مصرف برش داده شوند. به‌طور معمول سنگ‌ها را به‌صورت صیقلی، همر، بوش، براش و هوند با توجه به مورد مصرف فراوری می‌کنند.

در فراوری سنگ‌ها برای جلای بیشتر، روی آن‌ها را با ماده‌ای به‌نام رزین اپوکسی می‌پوشانند. رزین اپوکسی با ترکیب ماده‌ای به‌نام هاردنر، به‌شدت سخت می‌شود که پاک کردن آن ممکن نیست. استفاده از رزین اپوکسی در فراوری سنگ‌ها علاوه بر دادن جلای مناسب به آن‌ها، موجب می‌شود تا خلل و فرج موجود در سنگ‌ها نیز پر شده و مقاومت آن‌ها در مقابل فشار و شرایط محیطی به‌طرز قابل توجهی افزایش یابد. علاوه بر این در صورت کم شدن جلای سنگ‌ها می‌توان دوباره پس از گذشت مدتی از ترکیب رزین اپوکسی استفاده کرده و سنگ‌ها را دوباره جلا بخشید.

تناسب سنگ با هدف استفاده

تناسب انتخاب سنگ با محلی که برای استفاده در آن انتخاب می‌شود یکی از موارد بسیار مهم است. برای مثال در مکان‌هایی مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه که زیاد در تماس با آب و رطوبت قرار دارند، استفاده از سنگ‌هایی جذب رطوبت بالایی دارند مناسب نیست. جذب رطوبت در سنگ‌ها موجب ایجاد آسیب و تخریب در محل استفاده می‌شود.

داشتن مقاومت بالا

میزان مقاومت سنگ برای استفاده در ساختمان از عوامل مهم است. سنگ‌هایی که برای استفاده در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند باید مقاومت خوبی داشته باسند تا در صورت وجود فشار و شرایط محیطی و همچنین ضربه‌های اتفاقی دچار تخریب نشوند.

داشتن ضخامت مناسب

سنگ‌های مورد استفاده برای ساختمان‌سازی و یا ساخت وسایل تزیینی دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند. این ضخامت می‌تواند از خود سنگ باشد و یا اندازه‌هایی که برای استفاده در محل خاصی تعیین شده و برش داده شده‌اند. به‌طور معمول سنگ‌هایی که برای پوشش دیوارها و کف استفاده می‌شود، ضخامت کم و سنگ‌هایی که برای ساخت مجسمه، وان حمام و یا کانتر آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند ضخامت بالایی دارند.

استحکام در برابر سایش و خمش

سنگ ساختمانی باید در برابر شرایط ساییدگی و فشار فیزیکی مقاومت خوبی داشته باشد. به‌ویژه سنگ‌هایی که در پوشش کف استفاده می‌شوند چون در معرض رفت‌وآمد زیاد قرار می‌گیرند، در صورت نداشتن مقاومت مناسب با گذشت زمان دچار تخریب و آسیب می‌شوند.

داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی

سنگ انتخابی برای استفاده در محل‌های متفاوت، باید با شرایط آن مکان تناسب داشته باشد. برای مثال سنگ‌ها باید در مقابل مواد شوینده و شیمیایی و حتی مواد اسیدی مقاومت خوبی از خود نشان دهند و در هنگام مواجهه با این مواد، آن‌ها از از خود عبود داده و جذب نکنند. جذب مواد شیمایی مانند جذب آب می‌تواند موجب خوردگی در بافت سنگ و در نهایت آسیب و تخریب به آن شود.

انواع سنگ ساختمانی در کشور ایران

سنگ‌های ساختمانی مناسب تمامی شرایط و خواص گفته شده در بالا را داراست. کشور ایران یکی از کشورهایی است که در زمینۀ داشتن منابع سنگ و خاک متنوع بسیار غنی است و علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌تواند در عرصۀ صادرات نیز رتبۀ خوبی داشته باشد.

سنگ‌های مناسب برای ساختمان‌سازی که در کشور ایران نیز دارای منابع خوبی هستند می‌توان به سنگ‌های زیر اشاره کرد:

این سنگ‌ها هر کدام با ویژگی‌های خاص خود برای استفاده در مکان‌های مختلف در صنعت ساختمان‌سازی و حتی صنایع دیگر مناسب هستند. در هنگام انتخاب سنگ‌ها، باید ویژگی‌های هر سنگ را  به‌خوبی شناخته و با در نظر گرفتن مکانی که قرار است سنگ در آن استفاده شود و بررسی شرایط دیگر به‌همراه دریافت مشاوره از یک کارشناس، انتخاب انجام گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت اطلاع از قیمت محصولات با مدیریت فروش گروه بازرگانی سنگ آرتا تماس بگیرید: