اسلب بوک مچ و فورمچ, سنگ اسلب

سنگ اسلب صادراتی چه نوع سنگی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سنگ اسلب صادراتی

سنگ اسلب از دسته سنگ‌های ساختمانی است که با ابعاد معین شده توسط استاندارد جهانی تهیه و تولید می‌شود. از آن‌جایی که کشور ایران دارای منابع متنوعی از سنگ‌های مختلف با نقش و نگارهای زیبا است، رتبۀ چهارم صادرات سنگ اسلب را در جهان به‌خود اختصاص داده است. تنوع نوع، جنس، طرح و رنگ سنگ‌های اسلب در کشور ایران بسیار زیاد است.

سنگ اسلب به سنگ‌های زیبایی گفته می‌شود که با برش‌های یکسان در ابعاد استاندارد برای صادرات آماده می‌شوند. با کنار هم قرار دادن سنگ‌های اسلب می‌توان از طرح بی‌نظیر و طبیعی سنگ‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان‌سازی استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: سنگ اسلب ازنا در اصفهان


در این مقاله قصد داریم تا به معرفی سنگ اسلب صادراتی و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم پس با ما همراه باشید.

سنگ اسلب صادراتی چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که اسلب یک نوع سنگ نیست، اسلب قواعدی است که مطابق با آن سنگ‌های مختلفی را حاضر می‌کنند تا برای صادرات و یا خریداران آماده شود. سنگ اسلب می‌تواند از جنس تراورتن، مرمریت، کوارتز، مرمر و یا هر سنگ دیگری باشد در صورتی‌که مطابق با شرایط استاندارد تهیه شود، سنگ اسلب خواهد بود.

سنگ اسلب صادراتی، دارای ابعاد بزرگ، برش بسیار دقیق و با شفافیت بالا تهیه می‌شود. ابعاد بزرگ به خریداران اجازه می‌دهد تا سنگ اسلب را مطابق با نیاز خود و با اندازه‌های دلخواه خرد کرده و استفاده کنند.

این روش تولید سنگ، هزینه‌های بسیار به‌صرفه داشته و همچنین موجب ایجاد ضایعات کمتر می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، شرایط خاص تولید این نوع سنگ، علاقۀ سایر کشورها را برای استفاده از آن افزایش می‌دهد. سنگ اسلب صادراتی با ابعاد بالا و سطح صیقلی تهیه می‌شود. برای ایجاد سطح صیقلی در این سنگ‌ها از دستگاه‌های برش و ساب پیشرفته استفاده می‌شود تا محصول نهایی از هر نظر کامل باشد. سطح صیقلی سنگ، طرح و رنگ آن را به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. استفاده از سنـگ اسلب صادراتی به‌علت ظاهر زیبای آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها معمول است. به‌ویژه با قرار دادن این سنگ‌ها در کنار هم می‌توان از طرح ایجاد شده لذت برد.

کشورهای مختلفی خریدار و خواهان سنگ اسلب صادراتی ایرانی هستند. از کشورهای حوزۀ خلیج فارس تا کشورهای اروپایی و آمریکایی برای واردات سنگ‌های زیبای ایرانی با ما در تجارت هستند.

انواع سنگ اسلب صادراتی ساختمانی

انواع سنگ اسلب صادراتی ساختمانی

سنگ‌های اسلب صادراتی به سه دسته تقسیم می‌شوند، در هر سه دسته، سنگ‌ها ضخامت یکسانی داشته اما از نظر ابعاد متفاوت هستند.

سنگ اسلب ساده

این سنگ به‌صورت تکی استفاده می‌شود و نیازی به ترکیب آن با سنگ دیگری نیست.

سنگ اسلب بوک مچ

در این دسته سنگ‌ها مانند کتاب در امتداد یکدیگر قرار می‌گیرند تا شکل نهایی آن به‌دست آید، نقش روی سنگ‌ها متقارن هستند.

سنگ اسلب فور مچ

در این دسته چهار قطعه سنگ با ساختار متقارن باید برای تکمیل طرح نهایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

ویژگی‌های سنگ اسلب صادراتی

  • قابلیت استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • زیبایی منحصربه‌فرد به‌علت عبور نور و داشتن طرح و رنگ زیبا
  • قابلیت ساب‌پذیری و صیقلی شدن به‌مقدار زیاد
  • قابلیت استفاده به‌عنوان کفپوش فضای داخلی و خارجی ساختمان به‌علت جذب کم
  • دارا بودن ظاهر طبیعی
  • قابلیت نصب سریع و آسان با بیشترین چسبندگی در کمترین زمان
  • دارا بودن ضخامت دقیق و یکسان در تمام قسمت‌ها
  • قابلیت استفاده بدون بندکشی و به‌صورت یکپارچه

بیشتر بخوانید: بزرگترین مرکز فروش سنگ اسلب در اصفهان


تا اینجا به معرفی و بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ اسلب صادراتی پرداختیم. در بحث صادرات یکی از عوامل همیشه تعیین کننده، قیمت محصولات است. عوامل زیادی بر قیمت یک محصول تاثیر می‌گذارند و علاوه بر آن تعرفۀ صادرات هر کالا با کالاهای دیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی عوامل تعیین کنندۀ قیمت سنـگ اسلب صادراتی می‌پردازیم.

قیمت سنگ اسلب صادراتی

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، سنگ اسلب می‌تواند جنس و نوع متفاوتی داشته باشد. از عوامل مهم در قیمت نهایی سنگ اسلب صادراتی می‌توان در ابتدا به جنس سنـگ اشاره کرد. می‌دانید که برای هر نوع سنگی باید از روش‌های استخراج و دستگاه‌های متفاوتی استفاده کرد، به‌ اصطلاح نوع کوپ سنگ متفاوت است. انرژی لازم برای تهیۀ هر مدل اسلب از سنگ‌ها و همچنین میزان فراوانی آن سنگ بر قیمت نهایی تاثیرگذار خواهند بود. بدیهی است که هرچه سنگ طرح و نقش زیباتر و خاص‌تری داشته باشد، باید قیمت بالاتری برای آن دریافت شود. پس از هزینه‌های مراحل اولیه، هزینه‌های ثانویه‌ همچون آماده‌سازی، بسته‌بندی و حمل و نقل آن‌ها  نیز به‌صورت جداگانه‌ای باید در قیمت نهایی برای صادرات درنظر گرفته شوند.

نکات صادرات سنگ اسلب صادراتی

نکات صادرات سنگ اسلب صادراتی

برای انجام تجارت‌هایی مانند صادرات که با کشورهای خارجی در ارتباط هستید، آشنایی با قوانین خاص هر کشور به‌عنوان دریافت کنندۀ محصولات، امری ضروری است. این قوانین و مقررات می‌تواند از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد بنابراین نیاز است تا پس از مشخص شدن کشور مقصد برای تجارت، حتما قوانین مربوط به آن کشور بررسی و در نظر گرفته شود. استاندارد تعیین شده از سوی یک کشور ممکن است متفاوت از استاندارد جهانی باشد. برای پیشگیری از هر گونه مشکل، داشتن اطلاعات کافی از کشور مقصد توصیه می‌شود.

به جز قوانین اختصاصی هر کشور برای صادرات، مجموعه‌ای از قوانین و شرایط عمومی وجود دارد که میان همۀ کشورها مشترک است.

  • قطر سنگ اسلب صادراتی مطابق با استاندارد جهانی باید 2 سانتی‌متر باشد.
  • تمامی محصولات صادر شده باید از سلامت کافی برخوردار باشند. بنابراین نباید سنگ شکسته، دارای ترک و مشکلات دیگر برای صادرات بارگیری شوند.
  • در فرایند بارگیری سنـگ اسلب صادراتی، میزان ظرفیت هر کامیون یا کشتی را مشخص کنید و بیش از ظرفیت وسیله، روی آن بار نگذارید.

بیشتر بخوانید: سنگ اسلب اصفهان


  • در فرایند بسته‌بندی و بارگیری  باید در درجۀ اول به سلامت سنگ‌ها و عدم آسیب‌پذیری آن‌ها در فرایند انتقال پرداخته شود.
  • محصولات مشابه و از یک نوع بهتر است در یک قسمت باشند. از ترکیب محصولات مختلف در هنگام بارگیری پرهیز شود.

در حال حاضر مهم‌ترین مقاصد صادرات سنگ اسلب صادراتی ایرانی، کشورهای همسایه و کشورهای حوزۀ خلیج فارس هستند. ایران با وجود تنوع بی‌نظیر سنگ‌ها دارای رتبۀ چهارم در زمینۀ صادرات سنـگ اسلب صادراتی به کشورهای خارجی است. این موضوع به علت تحریم‌ها و تاثیر آن بر روابط میان کشورهای دیگر با ایران بازمی‌گردد. امید است تا در آینده کشور ایران بتواند جایگاه خود را در صادرات سنگ اسلب صادراتی ایرانی، ارتقا بدهد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت تصاویر بیشتر و اطلاع از قیمت خرید انواع سنگ اسلب با مدیریت فروش گروه بازرگانی سنگ آرتا تماس بگیرید: