پودر سنگ جوشقان

10 کاربرد پودر سنگ جوشقان

10 کاربرد پودر سنگ جوشقان

پودر سنگ یا خاک سنگ، یک ماده پودری شکل و بسیار ریزی است که چندین روش تولید دارد؛ یکی از آن‌ها به‌صورت طبیعی است که در اثر سایش سنگ‌ها، پودر سنگ به وجود می‌آید و روش دیگر به‌موجب یخ‌زدگی و انجماد آبی که به داخل سنگ‌ها نفوذ کرده است و بروز فرایند انبساط یخ، در نهایت صخره‌ها خورد می‌شوند که تداوم این فرایند موجب تولید پودر سنگ در طبیعت خواهد شد. روش دیگر، تولید صنعتی پودر سنگ است که پس از استخراج سنگ، آن‌ها را به کارخانه‌های سنگ کوبی برده و به‌وسیله فک‌های کوبشی بسیار قوی کوبیده و پس از سرند کردن به پودر سنگ تبدیل می‌کنند. در ادامه به معرفی و کاربرد پودر سنگ جوشقان می‌پردازیم.

پودر سنگ جوشقان

پودر سنگ جوشقان را می‌توان معروف‌ترین پودر سنگ در کشور دانست که کاربردهای فراوانی در زمینه‌های مختلف ساخت‌وساز، نماسازی ساختمان (به‌خصوص نمای شسته) و صنایع تولیدی دارد. این محصول حاصل از کوبیده شدن سنگ جوشقان (این سنگ از نظر نوع ساختمان مولکولی و بلورهای تشکیل‌دهنده، شباهت زیادی به سنگ مرمر دارد) در کارخانه‌های فک کوبی است که این سنگ از جمله سنگ‌های آهکی به شمار می‌رود و شامل مقادیر بالایی کربنات کلسیم (CaCO3) است. معادن سنگ جوشقان در اطراف شهری با همین نام، از توابع شهرستان کاشان و در نزدیکی شهر میمه واقع شده‌اند. به دلیل رنگ روشن و سفید و همین‌طور قیمت مناسب پودر سنگ جوشقان، این محصول کاربرد زیادی در زمینه ساخت‌وساز ساختمان‌ها دارد.


بیشتر بخوانید: فروش پودر سنگ جوشقان اصفهان با قیمت کارخانه


به‌صورت کلی، هر نوع سنگی که کوبیده شود و به شکل پودر سنگ درآید، شامل رنگ و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود است، ولی در بعضی از صنایع، رنگ و خلوص پودر سنگ اهمیت بالایی دارد و در اینجا است که صحبت از پودر سنگ جوشقان، این محصول باکیفیت و زیبا به میان می‌آید.

اصلی‌ترین کاربرد پودر سنگ جوشقان در زمینه نماسازی ساختمان‌ها است؛ چرا که ملات تهیه شده با آن بسیار یک‌دست، سفید و بادوام بوده و بعد از خشک‌شدن نیز دچار ترک‌خوردگی و شکستگی نخواهد شد. این محصول به‌عنوان بهترین ترکیب با سیمان سفید شناخته می‌شود؛ چراکه رنگ روشن و سفید چشمگیر، دانه‌بندی مناسب و استحکام بالایی دارد. یکی از شاخصه‌های اصلی سنگ جوشقان، رنگ سفید و ثابت آن است که باگذشت سال‌های طولانی همچنان بدون هیچ تغییری باقی می‌ماند و در برابر شرایط محیطی مختلف همچون سرما، گرما و بارش‌های زیاد مستحکم است؛ از همین رو در شهرهای شمالی کشور از پودر سنگ جوشقان برای رنگ کردن ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های پودر سنگ جوشقان

به دلیل آن که ملات ایجاد شده توسط پودر سنگ جوشقان بسیار مقاوم، یک‌دست و سفید است و همچنین دچار ترک‌خوردگی و شکستگی نمی‌شود، اصولاً در نماسازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ترکیب این محصول با سیمان سفید، موجب دوام و استحکام بیش‌تر ملات ناشی از آن‌ها می‌شود. به دلیل رنگ سفید و ثابت پودر سنگ جوشقان که برای زمان طولانی بدون هیچ‌گونه تغییری باقی می‌ماند و مقاومت زیاد آن در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی و تغییرات دما، در شهرهای شمالی کشور از این پودر سنگ به‌عنوان رنگ ساختمان نیز استفاده می‌شود.

کاربردهای پودر سنگ جوشقان

کاربردهای پودر سنگ جوشقان

با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و مزایای پودر سنگ جوشقان همچون استحکام زیاد، رنگ سفید، افزایش مقاومت سایر مصالح ساختمانی و داشتن ظاهری یکدست، از این محصول در زمینه‌های مختلفی از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • اضافه‌کردن پودر سنگ جوشقان به بتون موجب افزایش استحکام آن، کاهش هزینه‌ها و کاهش احتمال ترک‌خوردگی بتون خواهد شد؛ بنابراین این پودر سنگ در تهیه و تولید بتون نیز کاربرد دارد.
  • ترکیب یک‌به‌یک این پودر سنگ با سیمان سفید جهت درست‌کردن دوغاب مورداستفاده در بندکشی نما، سرامیک‌های کف ساختمان و حمام و دستشویی کاربرد دارد؛ چراکه این محصول ضد آب است و مقاومت خوبی در برابر سایش دارد.
  • از جمله مواد تشکیل‌دهنده سیمان و سیمان سفید، سنگ آهک و کربنات کلسیم است؛ در نتیجه از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده در صنایع سیمان‌سازی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ویژگی ها و مشخصات انواع پودر سنگ


  • به‌علاوه، پودر سنگ جوشقان در صنعت کشاورزی نیز قابل‌استفاده است؛ زیرا این ماده موجب تقویت خاک، سم‌زدایی زمین‌های کشاورزی، تقویت گیاهان و بارورسازی آن‌ها می‌شود، همچنین این پودر سنگ در زمینه خوراک دام و طیور نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • جالب است بدانید که این محصول در زمینه مواد غذایی جهت تولید نوشیدنی‌ها نیز استفاده می‌شود، به طور نمونه در ساخت نوشابه‌های خوراکی جهت تولید کربن‌دی‌اکسید و همچنین در ساخت شیره انگور کاربرد دارد.
  • پودر سنگ جوشقان به دلیل چسبندگی بسیار زیادی که دارد جهت آسفالت کردن خیابان‌ها و قیرگونی ساختمان‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد و استحکام سازه را افزایش می‌دهد.
  • از این محصول جهت خلق آثار هنری همچون مجسمه‌سازی نیز کمک گرفته می‌شود؛ چراکه ملات مورداستفاده جهت ساخت مجسمه، پس از ترکیب‌شدن با پودر سنگ، دیگر دچار ترک‌خوردگی نخواهد شد و این امر ماندگاری و دوام اثر ساخته شده را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
  • از این پودر همچون پودر کربنات کلسیم در صنعت داروسازی در جهت ساخت و تولید داروهای مختلف استفاده می‌شود.
  • پودر سنگ جوشقان در معادن زغال‌سنگ نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه به‌وسیله جذب انرژی گرمایی و تشعشعات انرژی، میزان پیش گرمایش ذرات زغال‌سنگ نسوخته در برابر شعله را کاهش می‌دهد که همین امر موجب اجتناب از انفجار ذرات زغال‌سنگ خواهد شد.

کاربرد پودر سنگ جوشقان در نمای سیمانی شسته

کاربرد پودر سنگ جوشقان در نمای سیمانی شسته

از جمله کاربردهای پودر سنگ جوشقان می‌توان به استفاده در نمای سیمانی شسته اشاره کرد؛ زیرا به دلیل کیفیت بالا، سفیدی، درخشش و یکنواختی، این محصول موردتوجه سیمان‌کاران در ایجاد نمای شسته است. در این زمینه از یک ملات ترکیبی از پودر جوشقان، سنگ‌های دانه‌بندی‌شده و سیمان سفید استفاده می‌شود و بعد از اتمام، کار به کمک آب شسته می‌شود تا سنگ‌دانه‌ها نمایان شود.

کاربرد پودر جوشقان در کشاورزی

ازآن‌جهت که پودر سنگ جوشقان حاوی مواد معدنی است، در صنعت کشاورزی به‌عنوان کود جهت بارورسازی گیاهان و کمپوست مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که اشاره شد، این پودر از جمله سنگ‌های آهکی به‌حساب می‌آید که شامل مقادیر زیادی کربنات کلسیم و آهک است؛ به‌علاوه، سایر املاح معدنی را نیز شامل می‌شود و همچنین باعث تنظیم pH خاک می‌گردد. پودر سنگ جوشقان موجب بهبود هوادهی و ساختار خاک می‌شود، از فساد آن جلوگیری می‌کند و موجب خنثی شدن خاک‌های اسیدی می‌شود؛ همچنین به جوانه‌زنی بذر کمک کرده و در پیشگیری از هجوم حشرات بسیار مؤثر است.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.