سنگ کوبیک

کاربردهای سنگ کوبیک

کاربردهای سنگ کوبیک

سنگ کوبیک یک نوع سنگ مکعبی شکل است که در اندازه‌های متفاوتی برای استفاده در سنگ‌فرش مناطق پررفت‌وآمد در محیط‌های مسکونی، شهری و تجاری استفاده می‌شود. هر یک از ما شاهد خیابان‌ها، خانه‌های زیبا، ساختمان‌ها، پارک‌ها و میدان‌هایی بوده‌ایم که از زیبایی و عظمت سنگ کوبیک طبیعی بهره می‌برند. این سنگ‌ها می‌توانند مکعب‌های ساده سنگی برای سنگ‌فرش بوده یا شامل طرح و رنگ خاصی برای استفاده در اطراف شومینه، ستون‌ها و کاربردهای دیگر باشند؛ در ادامه به شرح کامل کاربردهای سنگ کوبیک می‌پردازیم.

سنگ کوبیک چیست؟

سنگ کوبیک به قطعه‌های سنگی مکعبی شکل کوچکی گفته می‌شود که اصولاً از جنس سنگ‌های گرانیت ساخته می‌شوند و به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سنگ‌های منظم: به سنگ‌هایی اشاره دارد که توسط دستگاه فرز برش‌های یکسانی می‌خورند (از 4 یا 6 طرف برش داده می‌شود) و شامل زوایا و گوشه‌های منظمی هستند.

بیشتر بخوانید: بزرگترین مرکز تولید سنگ کوبیک در اصفهان


  • سنگ‌های نامنظم: سنگ‌هایی هستند که ابتدا در معادن به‌وسیله بیل مکانیکی برش داده می‌شوند و در ادامه در کارخانه با کاتر به سایزهای کوچک‌تری تبدیل می‌شوند.

از جمله مهم‌ترین و قدیمی‌ترین کاربردهای سنگ کوبیک و سایرسنگ‌های ساختمانی، استفاده از آن‌ها به‌عنوان سنگ‌فرش برای مکان‌های مختلف است؛ از سنگ‌فرش کوچه و خیابان‌ها گرفته تا سنگ‌فرش ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، پیاده‌روها و…

ازآن‌جهت که سنگ‌های طبیعی ساختمانی بسیار متنوع هستند، از سنگ‌های مختلفی می‌توان جهت کف‌پوش سنگی استفاده کرد و سنگ کوبیک یکی از آن‌ها است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای این کار دارد و برای کف‌پوش استفاده بسیاری از آن می‌شود.

اصولاً سنگ کوبیک در ابعاد استانداردی مانند 10*10*10 یا 5*10*10 یا 3*10*10 تولید می‌شود؛ همچنین لازم است بدانید که 1 تن از سنگ‌های منظم این محصول قادر است 4 مترمربع از فضا را پوشش دهد و 1 تن کوبیک نامنظم جهت پوشش‌دهی 6 مترمکعب مناسب است. درصورتی‌که سنگ‌هایی با اندازه‌های یکسان انتخاب کنید، پروژه انجام شده دوام و استحکام بالاتری خواهد داشت.

سنگ کوبیک ویژگی‌های منحصربه‌فرد و بسیار خوبی از جمله مقاومت سایشی بالا و مقاومت فشاری عالی دارد که همین امر باعث توجه ویژه بسیاری از معماران و سازندگان به این سنگ ارزشمند شده است و آن را به یکی از انتخاب‌های اصلی برای استفاده در سنگ‌فرش خیابان‌ها، پارک‌ها و پیاده‌روها کرده است.

مزایای سنگ کوبیک

مزایای سنگ کوبیک

همان گونه که گفته شد، از جمله اصلی‌ترین کاربردهای سنگ کوبیک می‌توان به سنگ‌فرش مکان‌های مختلف اشاره کرد؛ چراکه ویژگی‌های کوبیک آن را به یکی از سنگ‌های ایده‌آل برای محوطه‌سازی تبدیل کرده است. این محصول با توجه به مزیت‌ها و برتری‌هایی که دارد، توانسته در زمینه محوطه‌سازی و سایر قسمت‌های ساخت‌وساز به‌خوبی پاسخگوی نیاز سازندگان باشد؛ در ادامه به بیان برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم:

  • مقاومت فشاری بسیار بالا
  • ساختار مستحکم
  • طول عمر و دوام زیاد
  • مقاومت سایشی بالا
  • عدم انعکاس گرما و نور
  • قیمت مناسب
  • عدم لغزش و اصطکاک
  • تنوع در طرح و رنگ
  • نصب راحت
  • تعویض و تعمیر آسان
  • قابلیت اجرا در سطوح و ابعاد مختلف
  • مقرون‌به‌صرفه بودن

کاربردهای سنگ کوبیک

کاربردهای  دیگر سنگ کوبیک

اصلی‌ترین کاربردهای سنگ کوبیک شامل سنگ‌فرش پیاده‌روها، کنده‌کاری برای اشیا هنری، بناهای تاریخی، آب‌نماها، اطراف شومینه، نیمکت‌ها، ستون‌ها، پله‌ها، پل‌ها، سرستون‌ها، سطوح رانندگی و… است. سنگ طبیعی تخیل طراحان و معماران را تحریک می‌کند؛ از نظر بصری تنوع در رنگ، الگو و بافت این سنگ‌ها جالب و منحصربه‌فرد است و در هیچ‌چیز دیگری یافت نمی‌شود. مهارت‌های صنایع‌دستی دنیای قدیم هنوز در سنگ‌های معماری زنده است و اکنون با محاسبات مدرن، هر الگو، شکل یا اندازه‌ای که بتوان ترسیم کرد را می‌توان در سنگ بازتولید کرد. الگوهای هندسی جالب، الگوهای موج مانند و بافت‌های ایجاد شده توسط ماشین‌های CNC همگی امکان‌پذیر است.


بیشتر بخوانید: بزرگترین مرکز تولید سنگ کوبیک نطنز اصفهان


همان گونه که در ابتدای متن نیز بیان شد، اصولاً سنگ‌فرش‌های کوبیک را از جنس گرانیت تولید می‌کنند؛ چراکه این سنگ دوام و مقاومت زیادی دارد و همین امر باعث شده یکی از سنگ‌های بسیار پرکاربرد به‌عنوان سنگ‌فرش مکان‌های عمومی به شمار آید. گرانیت برای شرایط آب‌وهوایی سخت نیز بسیار مناسب بوده و به‌راحتی دوام می‌آورد. از سایر کاربردهای سنگ‌فرش کوبیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضای خارجی ساختمان‌ها
  • سنگ‌فرش حیاط، باغ، ویلا
  • محوطه‌سازی
  • استفاده در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد
  • سنگ‌فرش پارکینگ و ورودی شیب‌دار پارکینگ

ابعاد سنگ کوبیک

در ایران سنگ کوبیک به طور استاندارد در ابعاد ۱۰* ۱۰ * ۱۰ و ابعاد 10* 10 * 5 تولید و عرضه می‌شود. برای محاسبه میزان متراژ هر تن باید به این صورت عمل کرد که سطح پوشش هر تن، برای ابعاد ۱۰ *۱۰ * ۱۰، شش تا شش و نیم مترمربع سنگ‌فرش را تشکیل می‌دهد و برای ابعاد ۱۰* ۱۰ * ۵  نیز هر تن می‌تواند متراژ ۱۰ الی ۱۲ مترمربع را تحت پوشش قرار دهد.

قیمت سنگ کوبیک

قیمت سنگ کوبیک به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ در نتیجه هر یک از انواع سنگ‌ها باتوجه‌به ویژگی‌های آن‌ها همچون جنس، درجه کیفیت و هزینه‌های مربوط به تولید و فراوری آن‌ها، قیمت متفاوتی خواهند داشت. از جمله پارامترهایی که بر قیمت سنگ مؤثر است، نوع سنگ است؛ به این صورت که هرچه نوع سنگ کمیاب‌تر باشد و فراوری آن نیز هزینه بر تر باشد، قیمت تمام شده آن سنگ نیز افزایش خواهد یافت.

سورت یا همان درجه‌بندی سنگ کوبیک نیز موجب تغییر در قیمت آن خواهد شد. هزینه‌های مربوط به تولید و فراوری سنگ‌ها با یکدیگر متفاوت است و به هر میزان که این هزینه‌ها افزایش یابد، قطعاً قیمت آن محصول هم بیشتر خواهد شد.

از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت سنگ کوبیک، ضخامت آن است؛ اصولاً سنگ‌های با ابعاد 10 * 10 * 10 قیمت پایین‌تری در مقایسه با سنگ‌هایی با ابعاد ۱۰* ۱۰ * ۵ دارند و علت این مسئله نیز مراحل برش بیشتری است که بر روی سنگ‌های نازک‌تر صورت می‌گیرد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

برای استعلام موجودی سنگ کوبیک و همچنین مشاوره با کارشناسان گروه بازرگانی آرتا سنگ میتوانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.