مقالات

سنگ نما برای مناطق مرطوب و ویژگی‌های آن

سنگ نما برای مناطق مرطوب و ویژگی‌های آن

سنگ از مصالح بسیار مهم و پرکاربرد در ساختمان‌سازی است. استفاده از سنگ قدمت زیادی دارد. امروزه از سنگ در قسمت‌های مختلفی از ساختمان و سازه‌ها استفاده می‌شود. اگرچه ممکن است نوع و علت استفاده از سنگ با گذشته متفاوت باشد. یکی از کاربردهای سنگ در ساختمان سازی استفاده از آن به عنوان پوشش و ساخت نما است. به همین سبب ما در این مقاله که با عنوان «سنگ نما برای مناطق مرطوب و ویژگی‌های آن»، برای شما آماده کرده‌ایم، به بررسی موارد و انواع سنگی که برای این نوع شرایط آب و هوایی مناسب است، می‌پردازیم.

اگر شما هنوز نمی‌دانید برای ساخت نمای ساختمان در مناطق مرطوب از چه سنگی باید استفاده کرد، پیشنهاد می‌کنیم در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید.

چرا برای ساخت نما از سنگ استفاده کنیم؟

چرا برای ساخت نما از سنگ استفاده کنیم؟

اگرچه استفاده از سنگ در ساخت نمای انواع ساختمان بسیار رایج است، اما ممکن این سوال برای افراد پیش بیاید که دلایل و مزایای استفاده از سنگ در نمای ساختمان‌ها چیست. برای پاسخ به این سوال باید به انواع و ویژگی‌های سنگ اشاره کنیم.


بیشتر بخوانید: بهترین سنگ نما برای آب و هوای مرطوب شمال چیست؟


انواع سنگ

می‌دانید که در طبیعت شرایط مختلف اقلیمی و آب و هوایی وجود دارد. این شرایط متفاوت منجر می‌شود تا سنگ‌های طبیعی دارای ساختار و ویژگی‌های متفاوت باشند. در نهایت ویژگی‌های مختلف در سنگ‌ها کاربرد آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد. به طور کلی سنگ‌ها دارای سه دستۀ کلی آذرین، رسوبی و دگرگون هستند. شرایط تشکیل، نوع و درصد کانی‌های سازندۀ سنگ‌ها هستند که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را ایجاد می‌کنند.

در استفاده از سنگ نما برای آب و هوای مرطوب، باید علاوه بر ویژگی‌های ذاتی سنگ انتخابی به سازگاری آن با چنین شرایط اقلیمی نیز توجه داشته باشید. اگر سنگ انتخابی شما دارای مقاومت بالایی در برابر آب و هوای مرطوب باشد، به سادگی می‌تواند دوام و ماندگاری ساختمان را تا سال‌های سال افزایش دهد.

سنگ‌های مناسب برای استفاده به عنوان نمای ساختمان

سنگ‌های مناسب برای استفاده به عنوان نمای ساختمان

برای این که آشنایی بیشتری با سنگ‌ها پیدا کنید، باید بدانید که به طور کلی از چه سنگ‌های برای ساخت نما استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که سنگ تنها یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید در هنگام ساخت نما آن را انتخاب کنید. یعنی دست شما برای انتخاب میان انواع مصالح بسیار باز است؛ که می‌توانید با توجه به شرایط مختلف هر یک را که بیشتر مناسب شماست و یا آن را می‌پسندید، انتخاب نمایید.

با توجه به توضیحات فوق انواع سنگ مناسب برای نما را در ادامه معرفی می‌کنیم.

سنگ گرانیت

سنگ‌های گرانیت ازجمله پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین انواع سنگ چه برای ساخت نما و چه استفاده در سایر نقاط ساختمان گزینۀ بسیار مناسبی است. گرانیت از انواع سنگ آذرین محسوب می‌شود که دارای مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط فشار و گرما، مقاوم در برابر خط و خش و آسیب‌های فیزیکی، میزان جذب آب پایین و همچنین مقاوم در برابر نور خورشید است. لازم به ذکر است که سنگ گرانیت دارای تخلخل پایین اما وزن بالا می‌باشد. به همین علت هنگام انتخاب سنگ گرانیت باید به وزن اضافه‌ای که این سنگ روی ساختمان ایجاد می‌کند، دقت فراوان داشته باشید.


بیشتر بخوانید: بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر را بشناسید


گرانیت از جمله سنگ‌های گران قیمت است، اما دوام و سازگاری زیاد آن می‌تواند توجیهی برای انتخاب این سنگ باشد. از آن‌جایی که موضوع اصلی این مقاله در خصوص سنگ نما برای آب و هوای مرطوب است، باید بگوییم که اگرچه به طور کلی سنگ گرانیت انتخاب مناسبی برای ساخت نمای ساختمان است، اما تخلخل پایین آن موجب می‌شود که در آب و هوای مرطوب چسبندگی لازم را با سایر مصالح نداشته و با جذب رطوبت در طول زمان، از نما جدا شود.

سنگ مرمریت

مرمریت‌ها از دستۀ سنگ‌های دگرگون هستند که دارای طیف رنگ، طرح و جنس متنوعی می‌باشند. زیبایی و درخشندگی سنگ‌های مرمریت توجه بسیاری از افراد را به آن‌ها جلب می‌کند. البته باید گفت که مقاومت این سنگ‌ها در برابر نور خورشید و همچنین باد و باران بسیار پایین است و به سادگی دچار رنگ پریدگی و همچنین پوسیدگی می‌شوند. به خصوص استفاده از سنگ مرمریت برای ساخت نما در آب و هوای مرطوب توصیه نمی‌شود. اما به علت زیبایی بسیار این سنگ، بسیاری از افراد آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

سنگ مرمر

از دیگر سنگ‌های دگرگون که جلوه‌ای بسیار زیبا برای ساخت نمای ساختمان‌ها دارد، می‌توان به سنگ مرمر اشاره کرد. سنگ مرمر با قابلیت عبور نور، گزینه‌ای بسیار زیبا و البته پرهزینه برای نمای ساختمان‌ها خواهد بود. اما با وجود این زیبایی باید گفت که مقاومت آن‌ها در مقابل سنگ گرانیت بسیار پایین‌تر است و به سادگی دچار خط و خش و همچنین آسیب می‌شوند.

سنگ تراورتن

تراورتن از جمله سنگ‌های مناسب و همچنین محبوب برای استفاده در ساخت قسمت‌های مختلف ساختمان محسوب می‌شود. این سنگ رسوبی بیشتر در دهانۀ چشمه‌های آب گرم و غارها تشکیل می‌شود و دارای تخلخل بالا و وزن پایین می‌باشد. میزان زیاد تخلخل در بافت سنگ‌های تراورتن به علت خروج گازها در هنگام تشکیل آن است.

می‌دانید که وجود تخلخل بالا در بافت سنگ موجب می‌شود تا رطوبت و آب در داخل آن به دام بیفتد و سپس ماندگاری آن، باعث پوسیدگی و در نهایت شکستن سنگ نما می‌شود. شاید بگویید پس سنگ تراورتن برای استفاده به عنوان سنگ نما در آب و هوای مرطوب مناسب نخواهد بود، اما این گونه نیست!

وزن پایین و تخلخل بالای سنگ‌های تراورتن موجب می‌شود تا میزان چسبندگی آن با سایر مصالح بسیار خوب باشد و در نتیجه هرگز از نما جدا نشود. برای پر کردن قسمت‌های دیگر سنگ که در ترکیب با مصالح پر نمی‌شود، از مواد پر کننده‌ای همچون رزین و اپوکسی استفاده می‌کنند. این پر کننده‌ها علاوه بر ضد آب شدن سنگ، به عایق شدن آن نیز کمک شایانی می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله که با عنوان «سنگ نما برای آب و هوای مرطوب و ویژگی‌های آن» خدمت شما ارائه شد، به بررسی انواع سنگ مناسب برای استفاده در ساخت نما پرداختیم. در نهایت می‌توان این طور بیان کرد که بهترین سنگ برای استفاده در آب و هوای مرطوب سنگ‌های تراورتن با تخلخل پایین هستند.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت فروش و مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید.