مقالات

انواع سنگ راه‌پله، بهترین سنگ برای این جای پر تردد کدام است؟

انواع سنگ راه‌پله، بهترین سنگ برای این جای پرتردد کدام است؟

در مورد انواع سنگ راه‌ پله و این که بهترین سنگ برای این جای پر تردد کدام است، باید موارد مختلفی را مورد توجه قرار داد. از مهم‌ترین موارد نیز می‌توان به رفت و آمد بالا در این ناحیه و در نتيجه فشار زیاد وارده بر آن، اشاره کرد. در نتیجه، کاربرد هر نوع سنگی به عنوان سنگ پله، منطقی نبوده و لازم است، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی باشد. در صورتی که قصد دارید با انواع سنگ راه‌ پله و بهترین نمونه آن آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 مزیت استفاده از سنگ برای راه‌پله

می‌دانید که مهم‌ترین ویژگی سنگ، استحکام و مقاومت بالای آن است. در زبان فارسی نیز، زمانی که می‌خواهند از تاب و توان بالای چیزی یا کسی صحبت کنند، آن را به سنگ تشبیه می‌نمایند. راه‌پله نیز، بخشی از ساختمان است که با تردد و فشار بالایی روبه‌رو است. در نتیجه، سنگ در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، بهترین گزینه برای پوشش این ناحیه، خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بهترین سنگ برای ساختمان چیست؟


ویژگی‌های سنگ راه‌پله

ویژگی‌های سنگ راه‌پله

همان‌طور که بیان شد، راه‌پله، منطقه‌ای پر تردد به حساب می‌آید که فشار زیادی را متحمل می‌شود. در نتیجه، سنگ به کار رفته در آن، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه

 راه‌پله، به صورت مداوم در حال تحمل فشار است. همچنین، به علت پر تردد بودن، احتمال برخورد وسایل مختلف به آن نیز بسیار بالاست، در نتیجه، مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، برای سنگ پله، اهمیت بسیار زیادی دارد.

دوام و ماندگاری بالا

ویژگی پر تردد بودن راه‌پله، باعث می‌شود تا دوام و ماندگاری بالای سنگ مورد استفاده برای آن، اهمیت زیادی پیدا کند. در واقع، رفت و آمد بالا، به سرعت می‌تواند موجب آسیب دیدگی سنگ شود. در نتیجه، استفاده از سنگ پله مناسب و با دوام بالا، بسیار مهم است.

قابلیت حفظ رنگ اولیه

در صورتی که سنگ به کار رفته در راه‌پله، مناسب نبوده و قابلیت حفظ رنگ اولیه را نداشته باشد، تغییر رنگ می‌دهد. تغییر رنگ در اینجا، به معنای کمرنگ شدن رنگ سنگ و از دست دادن زیبایی آن است.

مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت

در صورتی که راه‌پله، در قسمتی از ساختمان بوده که در معرض آب قرار دارد و یا نیازمند شستشو است، مقاومت در برابر آب و رطوبت اهمیت بسیار زیادی پیدا میکند.

امکان نظافت آسان

رفت و آمد زیاد در قسمت راه‌ پله ساختمان، باعث می‌شود تا دائما در معرض کثیف شدن و آلودگی قرار گیرد. بنابراین، نظافت راحت سنگ به کار رفته در آن اهمیت بالایی دارد.

انواع سنگ راه‌ پله و بهترین نوع آن

انواع سنگ راه‌پله و بهترین نوع آن

با توجه به مواردی که تا کنون بیان شد، سنگ‌های مورد استفاده در راه‌پله باید ویژگی‌های خاصی را داشته باشند تا به سرعت دچار آسیب و شکستگی نشوند. در ادامه انواع سنگ راه‌ پله و بهترین سنگ برای این جای پرتردد را معرفی خواهیم کرد.

سنگ گرانیت

به طور قطع می‌توان سنگ گرانیت را در میان انواع سنگ راه‌ پله، بهترین سنگ برای این جای پرتردد معرفی کرد. سنگ گرانیت از جمله سنگ‌های آذرین است که مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط گرما، فشار و ضربه را دارد. به همین علت اولین انتخاب مناسب برای استفاده در راه‌پله به عنوان یک جای پرتردد خواهد بود.

از ویژگی‌های سنگ گرانیت می‌توان به مقاومت بالا، درخشندگی و زیبایی و همچنین مقاومت در برابر مواد شیمیایی و اسیدی و قلیایی اشاره کرد. علاوه بر آن میزان جذب آب و رطوبت در این سنگ بسیار پایین است. تمامی این ویژگی‌ها سنگ گرانیت را مناسب برای استفاده در راه‌پله می‌کند. لازم به ذکر است در محیط‌های صنعتی و شیمیمایی که امکان برخورد با مواد مختلف وجود دارد، توصیه می‌شود از سنگ گرانیت برای راه‌پله استفاده شود.

سنگ مرمر

سنگ مرمر از دسته سنگ‌های دگرگون بوده که مقاومت خوبی در برابر شرایط مختلف از جمله دمای بالا و باران‌های اسیدی دارد. سنگ‌های مرمر دارای طرح و رنگ بسیار زیبا هستند و قیمت آ‌ن‌ها در مقایسه با سایر سنگ‌ها بسیار بیشتر است. از نظر مقاومت باید گفت که مقاومت آن‌ها در مقایسه با سنگ‌های گرانیت پایین‌تر بوده و خط و خش و ضربه به آن‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است در مکان‌هایی از سنگ مرمر استفاده کنید که میزان تردد و رفت و آمد بسیار زیاد نباشد.

با توجه به ویژگی‌های ظاهری و قیمت بسیار بالا، توصیه می‌شود در ساختمان‌های بزرگ و لوکس از سنگ مرمر برای پوشش راه‌پله استفاده شود. مقاومت آن‌ها در برابر باران‌های اسیدی سنگ مرمر را برای پوشش راه‌پله‌های فضای خارجی نیز مناسب می‌کند.

سنگ چینی

سنگ چینی را می‌توان در میان انواع سنگ راه‌ پله، بهترین سنگ برای این جای پرتردد قرار داد. این سنگ از دسته سنگ‌های دگرگون مرمریت می‌باشد و زیبایی و درخشندگی زیادی برای استتفاده در پوشش راه‌پله دارد. سنگ چینی میزان جذب آب پایین، قابلیت ساب‌پذیری بالا و جلوۀ زیبایی در استفاده برای پوشش راه‌پله خواهد داشت. علاوه بر آن در مقایسه با سنگ‌های گرانیت و مرمر مقرون به صرفه بوده و انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: سنگ چینی چیست و چه کاربردی دارد؟


جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله که با عنوان «انواع سنگ راه‌ پله، بهترین سنگ برای این جای پرتردد کدام است؟» خدمت شما عزیزان ارائه شد، به معرفی ویژگی‌های سنگ مناسب برای استفاده در راه‌پله و همچنین انواع سنگی که می‌توان در این مورد استفاده کرد پرداختیم. شما عزیزان می‌توانید با در نظر گرفتن موارد مختلفی همچون میزان بودجۀ خود، نوع مکانی که قرار است برای آن سنگ راه‌پله خریداری شود، میزان و متراژ سنگ مورد نیاز برای پوشش راه‌پله و همچنین قیمت هر کدام از سنگ‌ها اقدام به انتخاب نمایید.

در صورتی که آشنایی کامل با شرایط و سنگ‌ها ندارید بهتر است از نظر یک مشاور و کارشناس در این زمینه بهره ببرید تا درست‌ترین انتخاب را انجام دهید.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت و مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید.