سنگ گرانیت

سنگ گرانیت فلیم شده

سنگ گرانیت فلیم شده

فلیم کردن یا آتش خور کردن سنگ، از شیوه‌های پرداخت رویه سنگ‌های طبیعی است که از چشمگیرترین و پرکاربردترین نوع فینیشینگ ها در این صنعت به حساب می آید. شرایطی همچون آلودگی، تردد افراد، مواد شیمیایی و رفت و آمد خودروها در طولانی مدت، باعث تحلیل و نابودی سطح سنگ می شود و آن را لغزنده می‌کند؛ از همین رو، فلیم کردن سنگ راه حل بسیار مناسبی برای مقابله با این مشکلات است. در این مقاله قصد داریم توضیحات کلی همراه با عکس از سنگ گرانیت فلیم شده برای شما عزیزان ارائه دهیم.

فلیم (Flame) کردن سنگ چیست؟

فرآوری فلیم کردن سنگ های طبیعی با کمک آتش انجام می شود و اصولا بر روی سنگ گرانیت، به خصوص گرانیت مشکی صورت می گیرد و اضافه بر ظاهر چشمگیری که به این محصول می بخشد، بسیار کاربردی و مفید نیز است. با آتش زدن سطح رویی سنگ، به دلیل وجود حرارت مستقیم، سطح آن به شکل لایه لایه و زبر در می آید.

فلیم (Flame) در زبان انگلیسی به معنی آتش زدن است و در فلیم کردن که اصولا بر روی سنگ های با استحکام زیاد انجام می گیرد (مانند سنگ گرانیت فلیم شده)، با کمک حرارت بالای آتش، سنگ به شکل یک سنگ هوازده طبیعی تبدیل و بهبود می شود. این شیوه پرداخت سطح سنگ، ترمال کردن (Stone thermaling) یا آتش خور کردن نیز نامیده می شود و جهت از بین بردن لایه‌های سطحی سنگ و بروز زیبایی نهفته در زیر آن، استفاده می‌شود که یکی از کاربردی ترین روش های ایجاد بافت بر روی سنگ است.

این شیوه را تنها می‌توان بر روی سنگ‌هایی مانند گرانیت انجام داد، زیرا شامل مواد معدنی با نرخ انبساط متفاوت هستند و به این ترتیب، سنگ گرانیت فلیم شده کیفیت و زیبایی منحصر به فردی خواهد داشت؛ با این حال، بعضی از انواع دیگر مانند سنگ لایم استون و سنگ مرمر نیز هستند که توانایی مقاومت در مقابل این حرارت را دارند.


بیشتر بخوانید: قیمت سنگ گرانیت فلیم شده اصفهان


فرآید فلیم کردن و آتش زدن به شکل کاملا سطحی صورت می گیرد و به عمق سنگ وارد نمی شود؛ همچنین این روش برای کف سازی فضای پارکینگ ها، مکان های عمومی پر تردد، حیاط ها و مجتمع های تجاری و مسکونی بسیار مناسب اس؛ زیرا باعث می شود محیط لیز و لغزنده نباشد و افراد و وسایل نقلیه به راحتی رفت و آمد کنند.

مراحل ساخت سنگ گرانیت فلیم شده

1.     استخراج و برش سنگ

پس از استخراج توده های سنگی گرانیت از معادن و تبدیل آن ها به شکل کوپ هایی قابل حمل با تریلی، به کارخانه های تولید سنگ گرانیت فلیم شده منتقل می شوند و به وسیله دستگاه هایی که ممکن است قله بر و یا اسلب بر (مولتی وایر) با تیغه‌های الماسی باشند، به شکل ورقه های سنگی برش خورده و فرآوری می گردند.

در ادامه با توجه به درخواست و نیاز مصرف کننده، ها در فینیشینگ های متنوعی فرآوری می شوند که یکی از فینیشینگ های قابل انجام، فلیم یا همان آتش خور کردن است. در ادامه شما می توانید نحوه تولید سنگ گرانیت فلیم شده را مطالعه کنید؛ همچنین جهت مشاهده کامل محصولات از جمله انواع سنگ گرانیت فلیم شده،می توانید از صفحه محصولات آرتا استون دیدن کنید.

2.     بررسی آمادگی سنگ در مقابل شعله

پیش از آغاز فرآیند فلیم کردن، لازم است سنگ را به دقت بررسی کنیم تا متوجه شویم که آیا این سنگ برای آتش خور کردن مناسب هست یا خیر و اینکه در برابر حرارت زیاد شعله، چه واکنشی از خود بروز می‌دهد. از آن جایی که فلیم کردن دوام و استحکام زیادی نیاز دارد، بر روی تمام سنگ‌ها قابل اجرا نیست و تنها سنگ گرانیت و انواع محدودی از سنگ‌های مرمر و آهکی توانایی تحمل این فرایند را دارند.

3.     عملیات فلیم کردن

پس از آن، مراحل آتش خور کردن به وسیله اعمال شعله اکسیژن-استالین یا اکسیژن-پروپان بر روی سطح رویی سنگ انجام می شود؛ همچنین زاویه مناسب جهت اعمال شعله، زاویه ۴۵ درجه است و دمای شعله نیز باید در حدود ۳۵۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

این تکنیک اصولا به شکل دستی انجام می گیرد و برای انجام آن، از دستگاه هوا برش کمک گرفته می شود؛ به این صورت که در ابتدا این وسیله را با یک فاصله معین در یک درجه خاص به سطح رویی سنگ گرانیت می تابانند و تا زمانی که پوسته سنگ جدا شود، آن را ادامه می دهند. در ادامه، در صورت پرتاب شدن پوسته های رویی به اطراف در زمان جدا شدن، دسته دستگاه هوا برش را سایر بخش های سنگ منتقل می کنند.

احتساب زمان جدا شدن پوسته و انتقال به سایر قسمت ها باید به صورت دقیق صورت گیرد که نیازمند مهارت، تجربه و تخصص فراوان است؛ زیرا اگر حرارت بیش از حد به سنگ تابانده شود و یا شعله آتش برای مدت طولانی تری بر روی سنگ نگه داشته شود، احتمال آسیب و شکستن سنگ گرانیت فلیم شده وجود خواهد داشت.

4.     رعایت نکات ایمنی

رعایت تمام موارد ایمنی به وسیله شخصی که این مراحل را انجام می دهد بسیار ضروری و حیاتی است و فرد لازم است در همه مراحل کار، از دستکش، لباس و کلاه ایمنی مخصوص استفاده کند؛ چرا که پوسته های جدا شده از سطح سنگ، شامل کانی های فلزی ذوب شده هستند که اگر با صورت و بدن برخورد کنند، موجب ایجاد سوختگی های شدید خواهند شد.

در تمام مراحل ایجاد سنگ گرانیت فلیم شده ممکن است همه یا بخشی از سنگ در معرض حرارت قرار گیرد که اصولا برای پله های گرانیتی، این عملیات بر روی سمتی از سنگ که از پیش تعیین و علامت گذاری شده است انجام می گیرد.

موارد کاربرد سنگ گرانیت فلیم شده

از این محصول به دلیل ویژگی هایی که دارد برای کاهش لغزندگی سنگ کف در قسمت ورودی ها، پارکینگ ها و فضاهایی با رطوبت و لغزندگی زیاد استفاده می شود و به علاوه، در محیط های بیرونی و سرباز ساختمان ها، ورودی ها و خروجی ها نیز کاربرد دارد.

چرا سنگ گرانیت فلیم شده را انتخاب کنیم؟

به طور کلی، آتش خورکردن سنگ اصولا بر روی سنگ گرانیت انجام می‌شود؛ زیرا همان گونه که اشاره شد، این نوع سنگ از درجه انبساط‌های متفاوتی ایجاد شده‌است که آن را مناسب این کار می کند.

تا قبل از این، سنگ گرانیت در فضاهای سرباز و بدون سقف به ندرت مورد استفاده قرار می گرفت؛ چرا که این سنگ در مقابل رطوبت و آب بسیار لغزنده و خطرناک است و به همین جهت، سنگ گرانیت فلیم شده یکی از بهترین محصولات جهت استفاده گسترده در محیط های مختلف است.

سنگ گرانیت فلیم شده به دلیل دوام زیاد، طبیعی بودن، تنوع در طرح و رنگ و ماندگاری فوق العاده آن در مقایسه با کف پوش و جدول های بتونی، بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند؛ شما می توانید جهت اطلاع از جدیدترین قیمت ها و خرید این محصول، با شماره های درج شده در سایت آرتا استون تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.