سنگ مرمریت

سنگ اسلب مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا

سنگ اسلب مرمریت قهوه‌ای امپرادور اسپانیا

سنگ اسلب مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا، از محبوب‌ترین و چشم‌نوازترین سنگ‌های موجود در بازارهای جهانی بوده که با توجه به طرح و رنگ خاص آن، در صنایع مختلف همچن صنعت ساختمان‌سازی مورد توجه معماران و مردم قرار گرفته است.

علت استفاده از سنگ در ساختمان‌سازی

سنگ‌ها از منابع طبیعی محسوب می‌شوند، که امروزه استفاده‌های بسیاری از آن‌ها برای زندگی انسان وجود دارد. روند زندگی انسان‌ها با به کارگیری نیروی عقل، پیشرفت علم و تکنولوژی به سمتی بوده است تا زندگی را برای انسان راحت‌تر کند. راحتی زندگی برای مردم تا حدی اهمیت داشت و پس از آن توجه به ایمنی و زیبایی محل زندگی برای مردم، در کنار راحتی اهمیت یافت.

استفاده از سنگ‌ها، در ابتدا تنها به‌عنوان مصالحی جهت استحکام بیشتر بنا و خانه‌های مردم مورد توجه قرار گرفت. اما از آن‌جایی که سنگ‌ها دارای طرح، رنگ و جنس متفاوت بودند؛ توجه به این زیبایی‌ها موجب شد تا علاوه بر کاربری جهت افزایش مقاومت و استحکام سازه، به طرح و نقش آن‌ها نیز جهت زیباسازی ساختمان‌ها پرداخته شود.


بیشتر بخوانید: سنگ مرمریت چه ویژگی های خاصی در مقایسه با سایر سنگ ها دارد؟


امروزه استفاده از سنگ‌ها در ساختمان‌سازی بیشتر به‌علت زیباسازی ساختمان به کار می‌رود. همچنین با پدید آمدن دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته، روند استخراج سنگ‌ها و همچنین زیباسازی آن‌ها با فرایند ساب‌زنی و توجه به نقش و نگار سنگ‌ها، بسیار آسان‌تر شده است.

سنگ مرمریت چیست؟

می‌دانید که سنگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند. این انواع مختلف به تنوع طرح، رنگ، جنس و ویژگی‌های متفاوت فیزیکی و شیمیایی می‌انجامد که در نهایت کاربرد و استفادۀ آن‌ها را بسیار گسترده می‌کند. در میان انواع بسیار زیاد سنگ‌ها، در این مقاله قصد داریم تا به معرفی سنگ‌های مرمریت پرداخته و به‌طور ویژه سنگ اسلب مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا را مورد بررسی قرار دهیم.

سنگ مرمریت که با عنوان سنگ «ماربل» نیز در جهان شناخته می‌شود، از جمله سنگ‌های رسوبی و دگرگون می‌باشد. این سنگ‌ها در اثر دگرگون شدن و تحت فشار و دمای بالا قرار گرفتن سنگ‌های رسوبی همچون سنگ آهکی در زمان‌های طولانی تولید می‌شوند.

به‌طور کلی، کشورهای ایتالیا، چین و هند دارای منابع فراوانی از سنگ‌های مرمریت بوده که این محصولات را به سراسر جهان نیز صادر می‌کنند. علاوه بر آن‌ها، در برخی دیگر از کشورها نیز معادن سنگ مرمریت نیز موجود می‌باشد که کشور اسپانیا و ایران نیز از جمله این موارد هستند.

انواع سنگ مرمریت

سنگ مرمریت در بازارهای جهانی دارای دسته‌بندی جداگانه نیست و بیشتر تحت عنوان زیرشاخه‌ای از سنگ‌های ماربل در نظر گرفته می‌شود. این سنگ نسبت به سنگ‌های آهکی که رسوبی هستند دارای مقاومت و وزن بیشتری است؛ اما در حالت کلی نمی‌توان آن‌ها جزو سنگ‌های بسیار مستحکم قرار داد.

با توجه به این که نحوۀ شکل‌گیری سنگ‌ها، میزان دگرگون شدگی و درصد مواد تشکیل دهندۀ آن‌ها با یکدیگر متفاوت است، سنگ‌های متعلق به یک دسته نیز می‌توانند تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند. به همین علت سنگ مرمریت هر ناحیه، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌تواند از سایرین متمایز گردد.

این درصد متفاوت کانی‌های موجود در سنگ مرمریت به آن‌ها طرح و رنگ‌های متفاوتی می‌دهد. به طوری که استقبال از آن‌ها  در سطح جهان در صنایع مختلف به ویژه ساختمان‌سازی، بسیار زیاد است.

قهوه‌ای، قرمز، کرم، صورتی، سبز، سیاه و غیره از جمله رنگ‌هایی است که در سنگ‌های مرمریت مشاهده می‌شود.

سنگ مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا

سنگ مرمریت قهوه‌ای امپرادور اسپانیا

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، سنگ‌های مرمریت دارای منابع مختلفی در قسمت‌های مختلف جهان هستند. یکی از مشهورترین سنگ‌های مرمریت، مربوط به کشور اسپانیا بوده که با عنوان سنگ مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا در جهان معروف است.

این سنگ دارای رنگ زمینۀ قهوه‌ای بوده که با خطوط روشن روی آن طرح‌دار شده است. زیبایی و چشم‌نوازی سنگ مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا به معروفیت و محبوبیت آن در بازارهای جهانی برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌های مختلف انجامیده است.

رنگ زمینۀ این سنگ می‌تواند از قهوه‌ای روشن تا تیره باشد. همچنین وجود رگه‌ها و شال‌های روشن و رنگی به علت حضور برخی از کانی‌های خاص در بافت اولیۀ سنگ بوده که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

ویژگی‌های سنگ اسلب مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا

سنگ اسلب در واقع ابعاد مشخص و استانداردی از سنگ‌ها است که توسط سازمان جهانی استاندارد و یا توسط هر کشور به‌صورت اختصاصی تعیین می‌شود. سنگ‌های اسلب دارای ابعاد بزرگ هستند و به علت کمتر بودن هدر رفت سنگ‌ها حین فراوری، به‌ویژه برای صادرات به این شکل حاضر می‌شوند. از آن‌جایی که نوع کاربرد سنگ در مقصد از اول مشخص نیست، با آماده کردن سنگ به‌صورت اسلب می‌توان آن را جهت استفاده‌های مختلف به ابعاد و سایزهای کوچک‌تر نیز تبدیل کرد.

سنگ‌های اسلب، به‌طور معمول نیازمند دستگاه‌های پیشرفته و تجهیزات خاصی هستند تا بتوانند به درستی آن‌ها را در ابعاد استاندارد اسلب آماده سازند. همچنین عملیات ساب و اپوکسی‌کاری نیز روی محصول نهایی انجام می‌گیرد تا درخشندگی و زیبایی آن‌ها بیشتر به چشم بیاید.

با توجه به موارد ذکر شده، همۀ سنگ‌ها قابلیت ارائه به‌صورت اسلب را ندارند. برخی از سنگ‌هایی که می‌توان آن‌ها را به‌صورت اسلب آماده کرد: سنگ‌های گرانیت، مرمریت، مرمر، تراورتن، تراونیکس و چینی هستند.


بیشتر بخوانید: سنگ مرمریت کرم صورتی آباده به‌صورت اسلب


به علت این که امکان ارائۀ سنگ مرمریت به‌صورت اسلب وجود دارد، سنگ اسلب مرمریت قهوه‌ای امپرادور اسپانیا نیز در ابعاد اسلب به بازارهای جهانی وارد شده و تجارت می‌شود. با توجه به رنگ و طرح منحصربه‌فرد این سنگ، و همچنین امکان ایجاد فراوری اسلب بر روی آن، قیمت آن نسبت به سایر سنگ‌های مرمریت به ویژه انواع موجود در داخل ایران بالاتر خواهد بود.

میزان جذب آب در سنگ مرمریت قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا

سنگ‌های مرمریت عموما داری خلل و فرج‌های بسیاری هستند، به همین علت جذب آب آن‌ها در مقایسه با برخی دیگر از سنگ‌ها بالاتر است. این موضوع موجب می‌شود تا این سنگ برای استفاده در مکان‌ها و مناطقی که دارای تماس زیاد با رطوبت و آب هستند، مناسب نباشد. توصیه می‌شود از سنگ مرمریت در قسمت‌های خشک ساختمان و جایی که در تماس زیاد با رطوبت قرار نمی‌گیرد، استفاده گردد.

می‌دانید که جذب آب در سنگ و بافت سازه در دراز مدت سبب ایجاد پوسیدگی، آسیب و در نهایت شکست سازه می‌شود.

برای کم کردن این تاثیرات و همچنین بالاتر بردن مقاومت این گونه از سنگ‌ها در مقابل رطوبت و جذب آب، با فرایند اپوکسی‌کاری و با استفاده ار رزین سنگ‌ها را می‌پوشانند. این لایه علاوه بر پر کردن منافذ سنگ و افزایش استحکام آن، به جلای بیشتر و چشم‌نوازترشدن سنگ مرمریت نیز کمک می‌کند.

کاربردهای سنگ اسلب قهوه‌ ای امپرادور اسپانیا

کاربردهای سنگ اسلب قهوه‌ای امپرادور اسپانیا

با توجه به ویژگی‌های سنگ مرمریت، از آن در موارد بسیاری استفاده می‌شود.

  • پوشش فضای خارجی ساختمان
  • پوشش فضای داخلی ساختمان
  • پوشش کف
  • پوشش ساختمان
  • استفاده به عنوان سنگ کانتر و جزیره در آشپزخانه
  • استفاده در قاب و دیواره‌های آسانسور
  • استفاده در ستونها و نرده پله ها
  • استفاده در پوشش راه پله و زیر پله
  • استفاده در ساخت مجسمه های سنگی
  • استفاده در سکوها

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت فروش و مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید.