سنگ مرمریت, مقالات

سنگ مرمریت چه ویژگی های خاصی در مقایسه با سایر سنگ ها دارد؟

سنگ مرمریت

سنگ مرمریــت، یکی از پر طرفدار ترین سنـگ هایی است که این روز ها در حوزه ساختمان نقش عمده ای پیدا کرده است. قطعا بار ها نام این سنـگ را شنیده اید و می دانید که مرمریت، نمونه ای از بهترین سنگ های ساختمانی است که در میان سایر سنگ ها طرفداران زیادی دارد. اگر در زمینه ساخت و ساز یا طراحی دکوراسیون فعالیت می کنید، بهتر است بدانید که سنگ مرمریت چه ویژگی های خاصی در مقایسه با سایر سنگ ها دارد؟ با بالا بردن اطلاعاتتان درباره این سنگ می توانید بهترین و شیک ترین ساختمان ها را داشته باشید یا این که تحویل مشتری بدهید. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سنگ مرمریت چیست؟

سنگ مرمریت از دگرگونی یک نوع سنـگ آهک به وجود می آید و رنگ این سنـگ در صورتی که خالص باشد، سفید است. مرمریت انواع مختلفی دارد که ابری، کریستالی و چینی، نمونه ای از آن ها هستند. این سنگ ساختمانی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، مورد استقبال اکثر خریداران سنگ قرار گرفته است؛ مثلا مقاومت بسیار بالای آن موجب شده است تا با سنگ هایی همچون گرانیت به رقابت بپردازد و در زمره بهترین ها قرار بگیرد.

با توجه به ویژگی های سنگ مرمریت ، بیشترین کاربرد سنگ مرمریت، در نما و بخش های داخلی ساختمان ها است ولی سنـگ هایی مثل تراورتن را عمدتا به عنوان سنگ نمای رومی می شناسند. در ادامه به بیان ویژگی های این سنگ می پردازیم تا به ممتاز بودن و برتری آن در مقایسه با سایر سنگ ها پی ببرید.


بیشتر بخوانید : سنگ اسلب مرمریت قهوه ای پرشین امپرادور


3 ویژگی عمده سنگ مــرمــریـت (در مقایسه با سایر سنگ ها)

3 ویژگی عمده سنگ مــرمــریـت (در مقایسه با سایر سنگ ها)

وجه تمایز سنــگ مرمریت با سایر سنگ ها در داشتن خصوصیات زیر است:

  1. مقاومت بالا: سنگ ساختمانی مـرمریت، از لحاظ مقاومت و استحکام، درجه یک می باشد و بی نظیر است. اما بهتر است از مرمریت در فضا هایی استفاده کنید که از خش دیدن آن ها جلوگیری شود. لازم به ذکر است که سطح مرمریت به دلیل حساس بودن، امکان خش دیدن را دارد.
  2. مقاومت فرسایشی بالا: مقاومت فرسایشی بالای سنگ های مرمریت تنها به دلیل تراکم بالایی است که دارند. طبیعتا شما می توانید برای زیبا تر نشان دادن کف سالن یا مکان های پر رفت و آمد دیگر، از سنگ مرمریت استفاده کنید.
  3. ساب پذیری بالا: مرمریت به دلیل داشتن ساب بالا، یک گزینه بسیار مناسب جهت استفاده در مناطق مختلف ساختمان است. در واقع مرمریت در هر جای ساختمان تعبیه شده باشد، درخشندگی خاصی را به ان فضا هدیه می دهد و جذابیت نمای داخلی را دو برابر می کند. دیوار پوش و کف پوش، دو مکانی هستند که در طراحی آن ها به شدت از سنگ مرمریت استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: سنـگ مرمریت بلک رز به صورت اسلب


سنگ مرمریت، در رنگ ها و طرح های مختلف

یکی از ویژگی های سنگ مرمریت ، این است که در بازار سنگ فروشان، در رنگ ها و طرح های مختلف تولید و عرضه می شود. مثلا قابلیت زنجیره ای ستیلولیت مرمریت این گونه است که مانند نوار قلب در بافت و سطح سنـگ دیده می شوند. فراموش نکنید که یک سنگ مرمریت خالص، سفید رنگ و براق است. همچنین مرمریت ممکن است به رنگ خاکستری روشن یا سیاه در مغزه ها به فروش برسد و این رنگ از ترکیبات مواد کربن دار به وجود می آید.

با رنگ بندی های دیگر مرمریت و ترکیبات آن ها آشنا شوید:

  • رنگ های زرد و کرم: توسط لیمونیت تولید می شوند.
  • رنـگ های سبز: توسط کلریت یا سیلیکات های دیگر تولید می شوند.
  • رنگ های صورتی و قرمز: توسط ذرات بسیار ریز پراکنده هموتیت و کربنات منگنز تولید می شوند.

چرا سنـگ مـرمـریت در مقایسه با سایر سنگ ها، برتری دارد؟

چرا سنـگ مـرمـریت در مقایسه با سایر سنگ ها، برتری دارد؟

خوشبختانه در عصر حاضر سنگ های ساختمانی زیادی وجود دارند که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند. اما چرا این سنگ در میان رقبا، خریداران زیادی دارد و چه چیزی باعث به وجود آمدن این برتری شده است؟

مزیت های این سنگ که در جذب نمای داخلی ساختمان اثر دارند عبارتند از:

  • شفافیت زیاد
  • جذب آب پایین
  • ساب پذیری بالا
  • زیبایی منحصر به فرد
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • چشم نواز و جذاب بودن در طراحی داخلی
  • و …

وزن سنگ مرمریت و قیمت آن

اگرچه مرمریت در برابر حرارت، مقاومت بسیار بالایی دارد اما در برابر عواملی مثل اسید یا تغییرات آب و هوایی از خود واکنش نشان می دهد و شکل ظاهری آن تغییر می کند. یک سنگ مرمریت تقریبا 2560 کیلوگرم بر متر مربع وزن دارد و پایایی آن از سنگ گرانیت پایین تر و از سنگ تاورتن بالا تر است. کیفیت، فاکتور مهمی است که قیمت این محصول را تغییر می دهد.

مرمریت ها در کیفیت های سوپر، ممتاز، درجه یک و دو در بازار عرضه می شوند و بسته به انتخاب شما، قیمت ها فرق می کند.

انواع سنگ مرمریت و معرفی چند نمونه از بهترین مرمریت ها

انواع سنگ مرمریت و معرفی چند نمونه از بهترین مرمریت ها

سنگ مرمریت مدل های مختلفی دارد که با توجه به ویژگی های آنها می توان به مرمریت دهبید، مرمریت شهیادی جوشقان، مرمریت لاشتر و … اشاره کرد.

سنگ مرمریت دهبید (شهرت جهانی)

سنگ دهبید که کرم رنگ می باشد، یکی از بهترین گونه های مرمریت بوده و ویژگی های منحصر به فرد سنگ مرمریت دهبید سبب شهرت جهانی اش شده است. قدرت ساب پذیری بالا، مقاومت بالا، کیفیت عالی، برخی از قابلیت ها و مزایای سنگ ساختمانی دهبید هستند که آن را به پر مصرف ترین سنگ ساختمانی مرمریت تبدیل کرده است.

قیمت سنگ مرمریت دهبید:

به ابعاد، میزان کیفیت، رنگ و ضخامت آن بستگی دارد. هرچه رنگ سنگ روشن تر باشد، قیمت آن نیز بالا تر می رود.

کاربرد سنگ مرمریت دهبید:

نمای داخلی ساختمان ها، واحد های تجاری لوکس و مجلل، لابی هتل ها، تنها برخی از کاربرد های این سنگ هستند.

سـنگ مـرمـریت سفید شهیادی جوشقان (قدیمی ترین و پر مصرف ترین سنـگ مرمریت سفید کشور)

سنگ مرمریت سفید شهیادی جوشقان را می توان به عنوان یکی از اولین سنگ های مرمریت ایران معرفی نمود. مرمریت شهیادی جوشقان دارای رنگ زمینه ی سفید شیری و صدفی بوده و با توجه به سورت ها و درجات کیفی مختلف، در سطح آن رگه ها و دانه های طوسی رنگ موجود می باشد. سـنگ مـرمـریت جوشقان یکی از قدیمی ترین سنگ های مرمریت کشور می باشد. این سنگ که قدمتی بالغ بر ۷۰ سال دارد از سفید ترین سنگهای مرمـریـت ایران محسوب می شود.

سنگ مــرمــریت لاشتر (PIETRA GREY) :

سنگ مـرمـریت مشکی لاشتر یکی از بهترین و با کیفیت ترین سنگ های مرمـریـت تیره بوده و در بازار جهانی با نام Pietra Grey مشهور است. مجموعه معادن استخراج و استحصال سنگ لاشتر واقع در جنوب استان اصفهان می باشد. این سنگ که یکی از با استحکام ترین سنگ های مرمریت است، دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی می باشد. سنگ مـرمریت لاشتر دارای زمینه ی مشکی روشن می باشد و خطوط سفید رنگ نیز در آن موجود است. این سنگ از دیرباز مورد استقبال معماران و طراحان فضای ساختمان قرار گرفته است.

جمع بندی نهایی…

بسیاری از افراد تصور می کنند که سنگ مرمریـت (ماربل) با سنـگ مرمر (اونیکس) ، هیچ تفاوتی ندارد؛ اما این باور غلطی است. این دو محصول از نظر کیفیت، نوع، رنگ بندی و …. با هم فرق می کنند و یکی نیستند. اگر می خواهید در کنار قیمت مناسب، فضای داخلی ساختمانتان لوکس و منحصر به فرد باشد، می توانید از سنـگ مرمریت در مکان هایی مانند دیوار لابی، کف پوش ها، نمای داخلی ساختمان و … استفاده نمایید.

از همراهی شما تا انتهای مقاله صمیمانه سپاس گزاریم .

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.