اسلب بوک مچ و فورمچ, مقالات

ویژگی سنگ اسلب چیست ؟

ویژگی سنگ اسلب

یکی از اصلی ترین کاربردهای سنگ، در ساختمان سازی است و نوع کاربرد آن از سفت کاری تا نمای خارجی و دکوراسیون داخلی بسیار متفاوت و گسترده خواهد بود. امروزه علاوه بر استفاده های گفته شده، به مفهوم تازه ای در برش و فرآوری سنگ، به نام سنگ اسلب رسیده ایم. این محصولات به دلیل زیبایی و چشمگیری زیاد، از جمله دلایل اصلی ترغیب طراحان و سازندگان ساختمان به استفاده از سنگ های طبیعی در مراحل مختلف ساختمان سازی هستند. کلمه اسلب (Slab) به معنای ورق، برگه یا قطعه است؛ بنابراین سنگ اسلب به یک نوع خاص از برش و پرداخت سنگ گفته می شود و یک جنس سنگ نیست. در ادامه به بررسی کامل ویژگی سنگ اسلب خواهیم پرداخت.

سنگ اسلب چیست؟

از جمله بارز ترین ویژگی سنگ اسلب می توان به سنگی بزرگ، مسطح و با ضخامت کم اشاره کرد که عموماً برای سنگفرش کف و پوشش دیوارها استفاده می شود. کاربرد اصلی آن ها به عنوان مصالح ساختمانی برای سنگفرش و ساخت سقف می باشد، اما می توان از آن ها برای مصارف دیگری استفاده کرد، از جمله:

  • سازه های سنگ خشک و بدون ملات مانند دیوارها و اتاق ها
  • پایه شومینه (استفاده از یک تخته سنگ بزرگ یا چند قطعه کوچک تر در کنار هم)
  • محراب های مذهبی
  • آشپزخانه، بالکن و لابی

اسلب های سنگی قطعاتی از صخره های طبیعی هستند که به عنوان مصالح ساختمانی و موارد دیگری همچون مجسمه سازی استفاده می شوند. دسته بندی این محصولات شامل سنگ های مرمر، گرانیت، ماسه سنگ، سنگ آهک، کوارتزیت، تراورتن، اونیکس و… است. برخی از بلوک ‌ها و اسلب‌ های سنگی برس خورده، صیقلی و تراشیده می‌شوند و برخی دیگر دارای سطحی زبر و بافت دار هستند که آن ها را در برابر لغزش مقاوم می کند. بنابراین، ویژگی سنگ اسلب با توجه به کابرد و سنگی که از آن تهیه می شود، متفاوت خواهد بود.

ویژگی سنگ اسلب

آماده سازی و برش سنگ به شکل اسلب دارای مزیت های زیادی در مقایسه با شیوه های قدیمی فرآوری سنگ است که علاوه بر زیبایی و چشمگیر بودن آن، دوام و طول عمر سنگ را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در این روش با استفاده از دستگاه ها و وسایل پیشرفته و با کیفیت، قطعه های بزرگ سنگ برش خورده و ساب و صیقل کاری می شوند. علاوه بر این، به دلیل وجود عملیات اپوکسی کاری و قرار دادن توری در پشت ورق اسلب، درصد خرد شدگی و شکستگی سنگ ها به حداقل خواهد رسید؛ به صورت کلی مزایا و ویژگی سنگ اسلب عبارتند از:

  • استحکام زیاد
  • زیبایی و چشمگیری فوق العاده
  • به حداقل رسیدن پرت و ضایعات در ساخت
  • دقت زیاد در برش
  • کیفیت بالای سنگ
  • سهولت حمل‌و‌نقل
  • امکان ساخت صفحه های بوک مچ و فورمچ
  • قابلیت طراحی و نورپردازی متناسب با محیط

اندازه سنگ اسلب

اندازه سنگ اسلب

پس از استخراج سنگ از معدن، می توان آن را در ابعاد مختلفی برش داد که یکی از انواع تراش سنگ طبیعی به صورت اسلب است. سنگ های اسلب معمولا در ابعاد بزرگ 120*220 سانتی متر تولید می شوند و ضخامت آن ها حدود دو سانتی متر یا بیش تر است. به طور کلی اگر عرض سنگی بیش از 70 سانتی متر باشد به آن سنگ اسلب می گویند؛ البته بسته به استفاده از آن، ابعاد سنگ اسلب نیز تغییر خواهد کرد.

کاربرد سنگ اسلب

از جمله کاربرد سنگ اسلب می توان به طراحی و ساخت کانتر، کف‌پوش‌، شومینه‌، حمام‌، راهرو و آشپزخانه‌ اشاره کرد؛ همچنین از دیگر کاربردهای اضافی آن در زمینه ساختمان و ساخت و ساز استفاده در سقف و روکش دیوار است. از دیگر موارد مهم در مورد ویژگی سنگ اسلب که باید در نظر گرفت، مقاومت در برابر آتش، آب و تغییرات دمای محیط است. سنگ مرمر و گرانیت انواع محبوب بلوک ها و اسلب های سنگی هستند. سنگ مرمر یک سنگ دگرگون نامنظم همراه با ناخالصی است که دارای رنگ های متنوعی شامل سفید، قرمز، مشکی، خاکستری، صورتی و سبز است.

آشنایی با انواع سنگ های اسلب

آشنایی با انواع سنگ های اسلب

هیچ چیز با زیبایی طبیعی و کلاسیک سنگ قابل مقایسه نیست و از آن جا که هر قطعه از آن، منحصر به فرد است، از نظر تطبیق پذیری با طراحی محیط های مختلف بی نظیر است. طیف گسترده ‌ای از سنگ اسلب وجود دارد که هر یک دارای کاربرد خاصی هستند؛ در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

سنگ مرمر یا اونیکس:

اصلی ترین مشخصه سنگ مـرمـر، شفافیت بسیار زیاد و قابلیت عبور نور از سطح سنگ است که باعث به وجود آمدن قاب های چشمگیر و منحصر به فرد طبیعی می شود و وجود آن در هر فضایی زیبایی و چشم نوازی آن محیط را افزایش می دهد. از دیگر ویژگی های این سنگ می توان به تراکم بسیار بالا و استحکام زیاد سنگ مرمر در مقابل حرارت، برودت، شرایط نامساعد جوی و تابش مستقیم آفتاب اشاره کرد. به طور معمول، سنگ مرمر برای کاربردهایی همچون کفپوش داخلی و خارجی استفاده می شود و در بین طراحان فضای داخلی ساختمان، دارای محبوبیت بسیار زیادی است.

سنگ مرمریت یا ماربل:

سنگ مرمریت یکی از پرکاربرد ترین سنگ های ساختمانی است و اصولا در نمای های داخلی استفاده می شود. این سنگ رنگ ها و طرح های متنوعی دارد که از جمله آن ها می توان رنگ های سفید، کرم، مشکی، صورتی، قهوه ای، خاکستری و سبز را نام برد.

سنگ تراونیکس:

این سنگ ترکیب دو سنگ تراورتن و سنگ اونیکس یا مرمر است و از جمله سنگ های بسیار زیبا و خاص به حساب می آید که می توان از آن در طراحی داخلی و خارجی منازل استفاده کرد. سنگ تراونیکس متخلخل و شامل نقش و رگه های پر رنگ است.

سنگ گرانیت:

گرانیت، یکی دیگر از مصالح ساختمانی رایج و پرطرفدار است که هم به عنوان سنگ ساختمانی و هم به عنوان سنگ زینتی استفاده می شود و یک سنگ آذرین است که استحکام فشاری و دوام بالایی دارد. از اسلب های گرانیتی در بناهایی مانند مجسمه ها و سرستون ها استفاده می شود؛ همچنین در ساخت صفحات و کفپوش های گرانیتی نیز کاربرد دارد.

سنگ تراورتن:

تراورتن سنگی رسوبی است که برای سنگفرش نواحی های مختلف مانند پاسیو و باغ استفاده می شود.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.