سنگ تراورتن

کاربردهای سنگ تراورتن

کاربردهای سنگ تراورتن

از گذشته‌های دور تا امروز، استفاده از سنگ‌ها در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی رواج داشته است. همان‌طور که می‌دانید بزرگ‌ترین بناهای ساخته‌شده توسط بشر که تا کنون با اقتدار پابرجا مانده‌اند و شرایط فیزیکی محیطی و بلایای طبیعی نتوانسته‌اند آن‌ها را از بین ببرند، با استفاده از سنگ‌های بزرگ ساخته شده‌اند. گاهی شکوه و عظمت سازه‌های باستانی توسط انسان آن زمان، بدون در دست داشتن امکانات و تجهیزات امروزی، انسان را به حیرت می‌اندازد.در این مقاله شما با کاربردهای سنگ تراورتن آشنا خواهید شد پس همراه ما باشید.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از مواد و مصالح در فرایند ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی نیازمند فرآوری و تهیه کردن مواد اولیه به شکلی است تا به‌راحتی بتوان از آن‌ها استفاده کرد. یکی از این مصالح که استفاده از آن در ساخت‌وساز موجب دوام و استحکام بالای سازه می‌شود، سنگ است. سنگ‌ها با داشتن بافت محکم و نوع شرایط و محل تشکیل خود، دارای انواع متفاوتی هستند. هر نوع سنگ ویژگی‌های خاصی دارد که این ویژگی‌ها آن‌ها را برای کاربرد در موارد خاص، مناسب می‌کند.

انواع سنگ‌ها و لزوم شناخت هر کدام

سنگ‌های طبیعی در کرۀ زمین به سه دستۀ کلی تقسیم می‌شوند. سنگ‌های آذرین، سنگ‌های دگرگون و سنگ‌های رسوبی. برای آشنایی با انواع سنگ‌ها و کاربردشان، باید ابتدا اطلاعات مناسبی در خصوص هر سنگ و ویژگی‌های آن‌ها داشت تا بتوان در انتخاب سنگ مناسب برای ساخت و یا انجام کارهای مختلف از این دانش استفاده کرد. در این مقاله ما قصد داریم تا به معرفی سنگ تراورتن و کاربردهای آن اشاره کنیم.

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ‌های تراورتن نوعی سنگ طبیعی مانند سنگ‌های گرانیت، کوارتز، آهک، مرمر، بازالت و غیره هستند. سنگ تراورتن به‌علت داشتن ویژگی‌های خاص و محل تولید آن، نسبت به سایر سنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاص ومنحصربه‌فردی است. این سنگ‌ها بیشتر در غارهای آهکی و چشمه‌های آب گرم تولید می‌شوند. سنگ تراورتن در هنگام تشکیل به علت خارج شدن گاز دی‌اکسیدکربن از آن، دارای سوراخ‌هایی در بافت خود است، که آن‌ها را از سنگ‌های دگرگون همچون مرمر و گرانیت متمایز می‌کند. از این رو نمی‌توان آن‌ها را در دستۀ سنگ‌های دگرگون دسته‌بندی کرد.

گودال‌های محل تشکیل سنگ‌های تراورتن، بزرگ هستند. این سنگ‌ها پس از استخراج، برای برش در اندازه‌های مختلف به کارخانه منتقل می‌شوند. سنگ‌های تراورتن با توجه به نوع استفاده در اندازه‌های متفاوت اسلب، کاشی، موزاییک و موارد دیگر برش خورده و تولید می‌شوند.

ویژگی‌های خاص سنگ تراورتن آن‌ها را برای استفاده در ساختمان‌سازی بسیار مناسب می‌کند.

سنگ‌های تراورتن دارای کاربردهای متنوعی هستند که در این مقاله با عنوان کاربردهای سنگ تراورتن به آن‌ها میپردازیم، پس بهتر است برای آشنایی بیشتر با این سنگ، با ما همراه باشید.

انواع کاربردهای سنگ‌های تراورتن

انواع کاربرد سنگ‌های تراورتن

استفاده به‌عنوان کفپوش و دیوارپوش

سنگ تراورتن می‌تواند انتخاب خوبی برای استفاده به‌عنوان کف‌پوش و دیوارپوش در فضاهای داخلی ساختمان‌ها باشد. از سنگ تراورتن در کف راهروها، فضای داخلی خانه، سرویس بهداشتی و آشپزخانه نیز استفاده می‌شود. تنها نکتۀ نیازمند توجه این است که سنگ تراورتن به‌علت داشتن حفره درون بافت خود، برای استفاده در مکان‌های پرتردد و در تماس با رطوبت، نیازمند فرایند آب‌بندی است تا دوام و طول عمر مناسبی داشته باشد. همچنین با استفاده از سنگ تراورتن در دیوارهای مکان‌های مختلف همچون هتل‌ها، نمایشگاه‌ها و مکان‌های مشابه می‌توان جلوۀ خاصی به‌آن‌ها بخشید. سنگ‌های تراورتن برای استفاده در قالب کف‌پوش یا دیوارپوش در سایزهای سنگ اسلب هستند. در صورتی‌که نیاز باشد سنگ ابعاد کوچک‌تری داشته باشد، می‌توان آن‌ها را در اندازه‌های دلخواه برش داد.


بیشتر بخوانید: مشخصات و قیمت سنگ تراورتن کرم طرق


استفاده در نمای ساختمان‌ها

یکی دیگر از موارد کاربرد سنگ تراورتن، استفاده از آن در سنگ نمای ساختمان‌ها است. از آن‌جایی که این سنگ در بافت خود دارای سوراخ‌های متعدد است، در هنگام استفاده در ساختمان‌سازی به‌سادگی با مصالح دیگر ترکیب شده و چسبندگی خوبی در محل مورد استفاده ایجاد می‌کند. زیبایی، چسبندگی خوب با مصالح، دوام و طول عمر زیاد و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی و تغییرات آب‌وهوا سنگ تراورتن را به انتخابی مناسب برای استفاده در نمای ساختمان‌ها تبدیل می‌کند.

استفاده به‌عنوان کف‌پوش استخرها

سنگ تراورتن با بافت خاص خود برای استفاده در پوشش کف استخرها بسیار مناسب است. یکی از ویژگی‌هایی که سنگ‌های کف‌پوش به‌علت تماس با رطوبت باید داشته باشند، لیز نبودن آن‌ها است، زیرا لیز بودن سطح موجب بروز حوادث ناشی از سر خوردن می‌شود. سنگ تراورتن علاو بر این‌که لیز نیست، گرما را نیز به‌خود جذب نمی‌کند. این عدم جذب گرما به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان در فضاهای روباز بسیار حائز اهمیت است. راه رفتن روی سنگ تراورتن در فصول گرم سال احساس خنکی را به پاها منتقل می‌کند که بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

استفاده به‌عنوان کف‌پوش فضاهای باز

سنگ تراورتن با داشتن طرح و رنگ‌های زیبا برای استفاده در کف‌پوش فضاهای باز همچون حیاط بسیار مناسب است و نمای زیبایی به محل مورد استفاده می‌بخشد. برای داشتن جلوۀ بیشتر می‌توان مدل‌های چینش سنگ تراورتن را در کف‌پوش به‌سادگی تغییر داد. گاهی یک تغییر کوچک می‌تواند اثر زیادی داشته باشد. همچنین لیز نبودن این سنگ برای استفاده در کف‌پوش حیاط و فضاهای خارجی، به‌ویژه در مناطق با بارش زیاد برف و باران می‌تواند بسیار مناسب باشد.


بیشتر بخوانید: بهترین سنگ تراورتن


استفاده در ساخت دکوراسیون و شومینه

با توجه به طرح و رنگ و بافت خاص سنگ تراورتن و همچنین مقاومت زیاد این سنگ در برابر حرارت و گرما، از این سنگ می‌توان در ساخت شومینۀ خانه‌ها نیز استفاده کرد. علاوه بر آن از سنگ تراورتن در ساخت سایر تزیینات دکوری سنگی نیز استفاده می‌شود.

استفاده در جاده‌ها و مسیرهای رانندگی

برای تنوع بخشیدن و کاستن از خستگی چشم راننده در رانندگی‌های طولانی مدت می‌توان از سنگ‌های تراورتن استفاده کرد. آسفالت‌ها گاهی با یکنواخت شدن و داشتن رنگ خنثی و تیره به خستگی چشم و حوادث ناشی از آن کمک می‌کند، برای داشتن جذابیت بیشتر در مسیر از سنگ‌های تراورتن در جاده‌ها و مسیرهای رانندگی استفاده می‌شود.

استفاده در پوشش حمام

کاشی‌های تولید شده از سنگ تراورتن با داشتن طرح و رنگ‌های زیبا برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب هستند. علاوه بر چشم‌نواز بودن، کاشی‌های سنگ تراورتن با برخورد آب و کف صابون دچار لک نمی‌شوند.

همان‌طور که در این مقاله خواندید، سنگ‌های تراورتن با داشتن طرح و رنگ و ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای استفاده در بسیاری از ساخت‌وسازها و ساختمان‌سازی‌ها مناسب هستند، که علاوه بر افزایش دوام و طول عمر سازه، به بالا بردن جذابیت‌های بصری در مکان‌های مورد استفاده کمک می‌کنند.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت اطلاع از قیمت محصولات با مدیریت فروش گروه بازرگانی سنگ آرتا تماس بگیرید: