سنگ گرانیت

کاربردهای سنگ گرانیت

کاربردهای سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از جمله سنگ‌های پرمصرف در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی است. این سنگ به‌علت ویژگی‌های خاصی که دارد در میان مردم از محبوبیت خاصی برخورداز است. در ابتدا لازم تا با این سنگ و ویژگی‌های آن آشنا شویم تا با تئوجه به آن‌ها کاربردهای سنگ گرانیت را برشماریم. پس در ادامۀ این مقاله با ما همراه باشید.

سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت از دسته سنگ‌های آذرین درونی است. سنگ‌های آذرین درونی از سرد شدن تدریجی ماگماهای حاصل از آتشفشان‌ها پدید می‌آیند. از آن‌جایی که این سنگ‌ها به‌تدریج خنک می‌شوند، دارای بافت دانه‌درشت یا دانه متوسط هستند. سنگ گرانیت به «سنگ خارا» نیز مشهور است. مقاومت و استحکام بالا از ویژگی‌های بارز سنگ‌های گرانیت است. این سنگ‌ها در مقایسه با سنگ‌های آهکی سخت‌تر بوده و همچنین بافت یکنواخت‌تری دارند. سنگ‌های گرانیت به‌علت وجود فشار و دمای بالا در هنگام تشکیل مقاومت بسیار مناسبی در برابر این موارد داشته و به‌راحتی دچار خط و خش نمی‌شوند.

به دلیل این‌که سنگ‌های گرانیت دارای مقاومت زیادی هستند، می‌توان از آن‌ها ورق‌های با ضخامت چند میلی‌متر نیز تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد.

رنگ‌های سنگ گرانیت

رنگ‌های سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یا خارا از نوع اسیدی بوده و به علت وجود کانی‌های مختلفی همچون، کوارتز، فلدسپات، میکا، پلاژیوکلاز و غیره رنگ‌های بسیار متفاوتی از صورتی تا سیاه در آن‌ها وجود دارد.

این خصوصیات ویژه به‌همراه تنوع رنگ زیاد موجب می‌شود تا استفاده از سنگ‌های گرانیت در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر دامنۀ وسیعی داشته باشد.

چرا از سنگ گرانیت در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؟

در ساختمان‌سازی علاوه بر افزایش استحکام و دوام ساختمان، می‌توان برای ایجاد نماهای زیبا از انواع مختلفی از سنگ‌های گرانیت استفاده کرد. علاوه بر آن مقاومت زیاد این سنگ در برابر عوامل محیطی و فیزیکی، و همچنین در محیط‌های اسیدی موجب شده است تا سنگ گرانیت به یکی از پرمصرف‌ترین سنگ‌ها برای استفاده در دیوارپوش و کف‌پوش ساختمان‌های مسکونی و صنعتی تبدیل شود.

سنگ‌های گرانیت دارای وزن زیادی هستند به‌گونه‌ای که لازم است در هنگام استفاده در ساختمان‌سازی این مورد را در نظر گرفت تا ساختمان با مشکل اضافه‌بار مواجه نشود. همچنین می‌توان لایه‌های نازکی از سنگ گرانیت را تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد.

انواع کاربرد سنگ‌های گرانیت

انواع کاربرد سنگ‌های گرانیت

همان‌طور پیش‌تر نیز بیان شد از سنگ گرانیت در ساختمان‌سازی استفادۀ زیادی می‌شود. در ادامه به‌صورت اختصاصی استفاده در هر مورد را بیان می‌کنیم.

استفاده به‌عنوان دیوارپوش

از سنگ گرانیت برای پوشش نمای خارجی ساختمان و همچنین دیوارهای داخلی مانند دیوار راه‌پله‌ها و راهروها و همین‌طور برای پوشش داخلی دیوارهای سالن‌ها و فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

استفاده به‌عنوان کف‌پوش

برای پوشش کف فضاهای داخلی و خارجی می‌توان از سنگ گرانیت استفاده کرد. این سنگ به‌علت داشتن مقاومت بالا در اثر عبور و مرور زیاد، دچار ساییدگی و آسیب نمی‌شود؛ از این رو برای محیط‌هایی که رفت‌وآمد زیادی دارد انتخاب بسیار مناسبی است. سنگ‌های گرانیت را هم به‌صورت سایزهای بزرگ اسلب و هم به‌صورت کوبیک می‌توان در پوشش کف استفاده کرد.

استفاده در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها

از آن‌جایی که سنگ‌های گرانیت دارای طرح و رنگ‌های زیادی است، از آن‌ها در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها همچون سنگ اپن، جزیره، شومینه، کابینت‌ها و غیره بسیار استفاده می‌شود. استفاده از سنگ‌های گرانیت زیبایی چشم‌گیری را به فضای داخلی ساختمان می‌دهد.

قیمت سنگ‌های گرانیت

سنگ گرانیت به‌علت دارا بودن مقاومت زیاد نسبت به سنگ‌های دیگری همچون تراورتن و مرمر، فرایند استخراج و صیقل دادن مشکل‌تری دارند. این موضوع سبب می‌شود تا سنگ‌های گرانیت از نظر قیمت کمی گران‌تر از سایر سنگ‌ها باشد. همچنین میزان جذب رطوبت در آن‌ها بسیار پایین بوده و سنگ نیاز به فراوری‌های پرکردن ندارد. زیرا بافت آن منسجم و بدون خلل و فرج است. تمامی این ویژگی‌ها موجب می‌شود تا از این سنگ در پروژه‌های مهم ساختمانی استفاده شود. باید بدانید میزان بودجۀ مورد نیاز برای خرید سنگ گرانیت بیشتر از سایر سنگ‌های مشابه خواهد بود.

همان‌طور که ذکر شد، سنگ‌های گرانیت با داشتن درصدهای متفاوتی از کانی‌های مختلف می‌توانند رنگ‌های متنوعی نیز داشته باشند. این تفاوت در کانی‌های سازندۀ سنگ گرانیت نه‌تنها موجب ایجاد رنگ‌های گوناگون شده بلکه خواص سنگ را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر سنگ گرانیت با ویژگی‌های خاص خود در یک مکان خاصی تشکیل می‌شود. از این جهت سنگ‌های گرانیت را با نام یک منطقۀ خاص نیز شناسایی می‌کنند.

انواع سنگ گرانیت بر اساس محل تشکیل

انواع سنگ گرانیت بر اساس محل تشکیل

سنگ گرانیت مشکی الموت

 سنگ گرانیت الموت مشکی، که محل تشکیل و استخراج آن منطقۀ الموت در استان قزوین است. این سنگ دارای رنگ مشکی با دانه‌های سفید رنگ است که ظاهر جذابی به آن می‌بخشد. بیشترین استفاده از این مدل سنگ در سنگ کانتر، اپن یا جزیرۀ آشپزخانه‌ها، دیواره و کف ساختمان‌هاست. به‌علت وجود دانه‌های سفیدرنگ در بافت سنگ، رنگ آن را مشکی دانه‌برفی می‌نامند.

سنگ گرانیت دانه‌اناری بیرجند

این سنگ از منطقه‌ای در شهر بیرجند استخراج می‌شوند. رنگ آن دارای طیف سبز لجنی بوده که طرحی از جنگل‌های متراکم در بافت آن دیده می‌شود؛ برخی از دانه‌های موجود در بافت این سنگ به رنگ قرمز بوده که موجب می‌شود شبیه به دانه‌های انار در نظر بیننده باشد. از این جهت آن را گرانیت دانه‌اناری می‌نامند. میزان ساب‌پذیری این سنگ نیز همچون سایر انواع سنگ گرانیت بسیار زیاد است که برای استفاده به‌عنوان کف‌پوش و دیوارپوش ساختمان‌ها بسیار مناسب می‌شود.

سنگ گرانیت سفید نطنز

این سنگ، از انواع دیگر سنگ‌های گرانیت بوده که در شهرستان نطنز استان اصفهان می‌توان آن را استخراج کرد. این سنگ پس از «گرانیت قرمز یزد» از نظر استحکام، در رتبۀ دوم قرار می‌گیرد. از سنگ گرانیت سفید نطنز در ساخت نمای ساختمان، پوشش دیوار و کف فضاهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود.  

سنگ گرانیت مشکی تویسرکان

معادن استخراج این مدل سنگ، در شهر تویسرکان استان همدان واقع است. در میان سنگ‌های گرانیت مشکی، این مدل به علت داشتن کیفیت بالا، قیمت بیشتری نیز دارد. رنگ مشکی براق و یکنواخت موجود در گرانیت تویسرکان، برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌های لوکس مناسب است. انواع دیگری از گرانیت مشکی در کشورهایی همچون چین و برزیل نیز وجود دارد اما هیچ یک از آن‌ها به پای مرغوبیت و کیفیت گرانیت تویسرکان نمی‌رسد. به همین علت استفاده از این سنگ در میان رقبای خود با توجه به قیمت بالاتر، درخواست بیشتری دارد.

سنگ‌های گرانیت منشاهای مختلفی دارد که هر کدام موجب ایجاد خصوصیاتی ویژه در سنگ می‌شود. با توجه به سلیقه و بودجه می‌توانید بهترین نوع سنگ گرانیت را انتخاب کرده تا در ساختمان خود استفاده نمایید.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت اطلاع از قیمت محصولات با مدیریت فروش گروه بازرگانی سنگ آرتا تماس بگیرید: