سنگ گرانیت

سنگ گرانیت هلویی خلخال

سنگ گرانیت هلویی خلخال

کلیاتی درباره سنگ‌های گرانیت

سنگ گرانیت که به نام سنگ خارا نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع سنگ‌های آذرین درونی است. این سنگ پس از سرد شدن بسیار آهسته و آرام مواد مذاب، در اعماق زمین تشکیل می‌شود. به دلیل همین سرد شدن تدریجی، شکل و ساختار این نوع سنگ به صورت دانه‌ای بوده و ابعاد برخی از دانه‌ها نیز بسیار بزرگ است. در چنین حالتی به این نوع سنگ، پروفریتیک گفته می‌شود.

سنگ‌های گرانیت بر اساس اندازه دانه‌های آن به سه دسته دانه ‌ریز، دانه‌ متوسط و دانه‌ درشت تقسیم‌بندی می‌شوند‌.

بر طبق رنگ‌های مختلف نیز، گرانیت در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرد.

انواع سنگ گرانیت بر اساس رنگ

انواع سنگ گرانیت بر اساس رنگ

سنگ گرانیت سفید

وجود کانی‌ها و ناخالصی‌های متفاوت در سنگ‌های گرانیت سفید، باعث می‌شود تا سفیدی آن‌ها به صورت خالص و یک‌دست نبوده و همراه با لکه‌ و سایه‌روشن‌ها باشد.

بیشترین معادن این نوع سنگ گرانیت در دنیا، در کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و نروژ وجود دارد. در کشور ایران نیز، گرانیت سفید نطنز، بروجرد، تکاب و زاهدان جزو پر‌کاربردترین گرانیت‌های موجود در بازار هستند.


بیشتر بخوانید: سنگ اسلب گرانیت گل پنبه‌ای نطنز


بیشترین استفاده سنگ گرانیت سفید، سالن و لابی هتل‌ها، راهروها و ساختمان‌هاست. به علاوه توصیه می‌شود که، به دلیل جذب آلودگی و گرد و غبار و در نهایت تغییر رنگ، در نمای بیرونی ساختمان از سنگ گرانیت سفید استفاده نگردد.

گرانیت مشکی

مشکی بودن این نوع سنگ، به دلیل وجود فراوان یک سری از عناصر است.این نوع سنگ گرانیت، معمولا به دو صورت مشکی درجه اول و مشکی درجه دوم در بازار به فروش می‌رسد. رنگ مشکی و خاکستری یکسان و متوازن، سنگ‌ گرانیت مشکی را در دسته درجه اول و کریستال‌های براق و کوچک بر روی نوع دیگر سنگ مشکی، آن را در دسته درجه 2 قرار داده است.

بیشترین تعداد معادن سنگ گرانیت مشکی، در کشور هند و آفریقای جنوبی و در ایران نیز در شهرهای نطنز، پیرانشهر، چایان و سرکان یافت می‌شود.

در مورد بیشترین کاربرد سنگ گرانیت مشکی، می‌توان به تزئین نمای بیرونی ساختمان‌ها، کف، پله، ساخت سنگ مزار و بناهای یادبود اشاره کرد.

گرانیت خاکستری

رنگ خاکستری این نوع سنگ، از روشن تا تیره را در بر گرفته و بیشترین معادن آن از گونه با کیفیت نیز، در کشورهای برزیل، چین، ایتالیا و اسپانیا وجود دارد. در کشور ایران نیز می‌توان به دو نوع از رایج‌ترین و پر‌کاربردترین آن‌ها اشاره کرد.

اول، گرانیت شقایق نهبندان که سطح خاکستری تیره با دانه‌هایی ریز و درشت داشته و استفاده از آن در ساختمان‌های تجاری، اداری و صنعتی بسیار متداول است.

و بعد گرانیت مروارید مشهد، که یکی از ارزانترین و رایج‌ترین گرانیت‌های گل‌پنبه‌ای با دانه‌های سفید و مشکی ریز است.

گرانیت مروارید مشهد به دلیل جذب آب بالا، جهت استفاده در نمای بیرونی ساختمان مناسب نیست و معمولا برای پوشش کف پارکینگ و دیواره‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گرانیت قرمز

این نوع سنگ گرانیت، در دو نوع قرمز تیره و روشن وجود داشته و مهم‌ترین کشورهای تولید‌کننده آن نیز، چین، هند، اوکراین و برزیل هستند. کشور ایران نیز یکی از غنی‌ترین معادن گرانیت‌های قرمز را در اختیار دارد که در این زمینه، استان‌های یزد و اصفهان از جمله بهترین‌ها هستند.

دو ویژگی استحکام و مقاومت بالا و در عین حال زیبایی خیره‌کننده این سنگ باعث استفاده بسیار وسیع از آن در نما و فضای خارجی ساختمان‌ها شده است.

گرانیت سبز

رنگ این نوع گرانیت‌ها مستقیما وابسته به وجود برخی از مواد معدنی است.

گرانیت‌های سبز روشن اسپانیا در دنیا بسیار معروف است. در کشور ایران نیز گرانیت‌های سبز استان خراسان جنوبی، یزد و اصفهان بسیار رایج و پر‌کاربرد هستند.

گرانیت آبی

گرانیت آبی، از نادرترین گرانیت‎های موجود در دنیا بوده و گرانیت آبی نروژ، معروف‌ترین آن‌هاست.

یکی دیگر از گرانیت‌های ویژه این حوزه، گرانیت آبی فیروزه استان خراسان است که با رگه‌های طلایی موجود بر روی سطح آن، به یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین گرانیت‌های موجود در دنیا تبدیل شده است.

گرانیت صورتی یا هلویی

رنگ صورتی، هلویی و یا حتی پرتقالی این نوع سنگ، به دلیل وجود یک نوع کانی صورتی رنگ به نام فلدسپات بوده و بر روی آن دانه‌های متوسط سفید یا گلبهی‌ رنگ نیز مشاهده می‌شود. بر روی برخی از انواع این سنگ گرانیت، دانه‌هایی مشکی رنگ به صورت یکنواخت دیده می‌شود که اصطلاحا به آن‌ها غده می‌گویند. وجود این غده‌ها، نشان از درجه کیفی پایین این سنگ‌ها دارد، که در هنگام خرید به طور حتم باید به آن‌ها توجه داشت.

انواع سنگ گرانیت هلویی

انواع سنگ گرانیت هلویی

این نوع سنگ‌‌ها، بر حسب معمول در اشکال طولی و به صورت تایل و اسلب در اندازه‌های گوناگون برش خورده و به بازار عرضه می‌گردند. فروش آن‌ها نیز می‌تواند به سه نوع صیقل‌خورده، تیشه وساب‌نخورده باشد.  از نظر کیفیت نیز، سنگ‌های گرانیت هلویی به دسته‌های سوپر، ممتاز، درجه یک و ضعیف تقسیم می‌شوند، که تفاوت در میزان قیمت آن‌ها نیز ناشی از همین دسته‌بندی است.

معادن سنگ گرانیت هلویی در ایران

از مهم‌ترین معادن سنگ گرانیت هلویی، می‌توان به معادن شهر تایباد در استان خراسان و معادن شهر خلخال در استان آذربایجان غربی اشاره کرد که از نظر سطح کیفیت، هر دو وضعیت بسیار خوبی دارند.

سنگ گرانیت هلویی خلخال

سنگ گرانیت هلویی خلخال معمولا به صورت طولی و اسلب و در ابعاد 60 *60، 60 *40 و 40 *40 تولید می‌شود.

ویژگی‌های خاص سنگ گرانیت هلویی خلخال

همان‌طور که گفته شد، رنگ زمینه این نوع سنگ‌ها هلویی بوده و با یکسری دانه‌های ریز و درشت همراه است، که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گرانیت‌های وارداتی باشد. بر همین اساس گرانیت‌های هلویی در سورت‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند.


بیشتر بخوانید: سنگ اسلب گرانیت طلایی جگوار


از دیگر خصوصیات این سنگ، می‌توان به استحکام و مقاومت بسیار زیاد، تخلخل کم، قابلیت ساب‌پذیری بالا و مقاومت بسیار خوب در مقابل مواد شوینده و اسیدی اشاره کرد.

موارد استفاده سنگ گرانیت هلویی خلخال

از آن‌جایی که سنگ گرانیت هلویی خلخال مقاومت بسیار بالایی در برابر درجه حرارت هوا، ضربه و فشار دارد، یکی از بهترین گزینه‌های مورد استفاده برای فضای بیرونی ساختمان است. اگرچه، در قسمت‌های داخلی نیز کاربرد فراوانی دارد. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمای بیرونی ساختمان
  • کف‌پوش فضای داخلی ساختمان
  • کف‌پوش فضای خارجی ساختمان
  • سنگ‌فرش پیاده‌روها
  • جدول‌ها
  • کف و دیواره پارکینگ
  • دیواره راه‌پله و سنگ پله
  • عوامل موثر بر قیمت سنگ گرانیت هلویی خلخال

عوامل مختلفی می‌توانند بر میزان قیمت سنگ گرانیت هلویی خلخال تاثیر‌گذار باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان ضخامت سنگ، بدون غده یا با غده بودن، اندازه‌های سنگ و چگونگی برش و میزان ساب‌پذیری آن اشاره کرد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت لیست قیمت فروش محصولات ، مشاهده تصاویر بیشتر و یا بازدید از نمایشگاه با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید: