سنگ تراونیکس

ویژگی های سنگ تراونیکس

ویژگی های سنگ تراونیکس

سنگ تراونیکس ترکیبی از سنگ های تراورتن و اونیکس (مرمر) و خواص و ویژگی های هر دو آن ها است.که از مواد معدنی همچون آراگونیت و کربنات آهن تشکیل شده و هم در معادن تراورتن و هم در معادن سنگ مرمر یافت می شود؛ لازم به ذکر است که ایران از نظر معادن تراونیکس غنی است.

اساس تشکیل سنگ تراونیکس این است که سنگ تراورتن باید تحت تاثیر شرایط خاصی تغییر یابد تا به سنگ مرمر تبدیل شود . در صورتی که این شرایط فراهم نباشد، به صورت سنگی مرکب تشکیل می شود. بنابراین سنگ تراونیکس یک سنگ رسوبی نیمه دگرگونی و دارای ویژگی های خاص و منحصربفردی از هر دو نوع سنگ است. این سنگ مقاومت بالا و جذب آب کمی دارد و می توان در تمامی طراحی های داخلی و خارجی ساختمان از آن استفاده کرد. قیمت سنگ تراونیکس به ضخامت، اندازه و رنگ آن بستگی دارد و تنوع رنگ آن مشکی، سفید، خاکستری و قرمز است.

مشخصات و ویژگی های سنگ تراونیکس

همان گونه که اشاره کردیم، سنگ تراونیکس ترکیبی از سنگ‌های تراورتن و مرمر است. در نتیجه کاملا طبیعی است که مشخصاتی از هر دو این سنگ ها را داشته باشد. به عنوان نمونه سنگ تراورتن قابلیت عبور نور از خود را ندارد، در حالی که مرمر از این قابلیت برخوردار است. ساختار و بافت سنگ تراونیکس به شکلی است که نور از قسمت هایی از آن عبور نمی کند و در بخش هایی از سنگ نیز نور به صورت کامل رد می‌شود.همچنین تخلخل سنگ تراونیکس همانند تراورتن است، ولی ساختار آن مثل سنگ اونیکس (مرمر)، لایه لایه است.

سنگ تراونیکس از فضای اطراف خود گرما دریافت نمی کند.از همین رو همیشه سطحی سرد و خنک دارد و همچنین برای کسانی که علاقه مند به سنگ مرمر هستند، ولی به دلایلی همچون هزینه های بالا از آن صرفه نظر می‌کنند، یک انتخاب بسیار عالی است.

کاربردهای سنگ تراونیکس

کاربردهای سنگ تراونیکس
  • دیوار پوش ها
  • کف پوش ساختمان
  • نمای ساختمان
  • موزاییک
  • آب نماها
  • پوشش استخر و دیواره های آن
  • کانترها

انواع سنگ تراونیکس

در ادامه به معرفی انواع سنگ تراونیکس، کاربرد و مشخصات هر کدام می پردازیم:

·        تراونیکس کارمانیا

کارمانیا یکی از محبوب ترین و زیباترین سنگ های طبیعی ایران است که از این سنگ در داخل و خارج ساختمان استفاده می شود و ترکیبی از رنگ های سفید، خاکستری و قهوه ای در پس زمینه تراونیکس کارمانیا دیده می شود.

·        تراونیکس جنگلی

سنگ تراونیکس جنگلی یکی از انواع سنگ آهک است که نسبتاً دگرسان شده است؛ به عبارت دیگر، این نوع سنگ ترکیبی از سنگ تراورتن و سنگ مرمر است. که خاستگاه آن در استان اصفهان و قلب ایران قرار دارد. سنگ تراونیکس جنگلی دارای زمینه قهوه ای با طرح های تیره و روشن می باشد. این سنگ در ابعاد اسلب، کابینت، حجمی، جدولی، طولی، پلاکی و پله ای فرآوری می شود.

·        تراونیکس چوبی

علت نامگذاری این سنگ به تراونیکس چوبی، ظاهری شبیه به چوب است که زمینه قهوه ای دارد. مهم ترین و بارزترین ویژگی این سنگ قابلیت عبور نور است. همچنین از دیگر ویژگی های آن می توان به جذب آب بسیار کم و قابلیت ساییدگی اشاره کرد که این سنگ نیز مانند سایر اعضای خانواده تراونیکس در داخل و خارج از منزل قابل استفاده است.

·        تراونیکس محلات

این نوع سنگ تراونیکس زمینه ای به رنگ کرم با طرح های قهوه ای روشن و بژ دارد که به دو صورت بی موج و مواج بریده می شود و ویژگی بارز تراونیکس نواحی محلات، عبور نور از قسمت مرمرین آن است. این سنگ بیش تر در طراحی داخلی مانند دیوار لابی، حمام و مصنوعات سنگی استفاده می شود و معدن سنگ تراونیکس محلات در استان مرکزی قرار دارد.

·        تراونیکس یزد

سنگ تراونیکس یزد شامل یک تم رنگی کرم مایل به زرد با رگه هایی به رنگ های سفید و قهوه ای است که رگه های زرد و قهوه ای این سنگ از تراورتن و رگه های سفید آن از سنگ مرمر ایجاد شده است. این نوع سنگ تراونیکس همانند سایر اعضای مجموعه تراوونی قابلیت عبور نور و استفاده در تمامی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان را دارد؛ همچنین به دو صورت موج دار و بی موج برش داده می شود.

معایب سنگ تراونیکس

معایب سنگ تراونیکس

علاوه بر ویژگی ها و مزیت های گفته شده درمورد تراونیکس، این سنگ معایبی نیز دارد که لازم است پیش از خرید، آن ها را در نظر بگیریم:

  • سنگ تراونیکس در مقابل سرما، دوام کمی از خود نشان می دهد و اگر دمای هوا به صفر درجه برسد، احتمال شکستگی و ترک خوردن آن وجود خواهد داشت؛ بنابراین تراونیکس یک گزینه مناسب برای نمای خارجی ساختمان به حساب نمی آید.
  • در صورتی که به سنگ هایی با نقش ها و طرح های یکسان و یکدست علاقه‌مند هستید، سنگ تراونیکس نمی‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد؛ چرا که این سنگ، طرح و نقوش زیادی دارد.
  • به صورت کلی، سنگ تراونیکس جذب رطوبت زیادی دارد که البته این عیب در فرایند فرآوری و پولیش سنگ، به میزان قابل توجهی رفع می‌شود.

سخن آخر

در مطالب بالا به معرفی سنگ تراونیکس، مشخصات، انواع، مزایا و معایب آن پرداختیم و دانستیم که در زمان خرید این سنگ باید به مشخصاتی همچون دوام، مقاومت و رنگ آن دقت زیادی کرد.با این حال مهم ترین مسئله، تهیه و خرید سنگ تراونیکس از شرکت ‌های معتبر و شناخته شده است. در صورتی که مراحل فرآوری، صیقل، پولیش و برش سنگ تراونیکس در این کارخانه‌ها به خوبی صورت نگیرد، پس از زمان کوتاهی از خرید آن، لازم است جهت تعمیر و یا حتی تعویض سنگ اقدام کنید.

شرکت ما با سابقه طولانی در زمینه استخراج و برش سنگ های مختلف در ایران، آماده خدمت رسانی به شما مشتریان گرامی است. پس اگر قصد خرید سنگ تراونیکس را دارید می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید تا بهترین سنگ ها برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان های خود را از این مجموعه سفارش دهید. جهت بازدید از تمامی محصولات و بررسی ویژگی های آن‌ها وارد قسمت فروشگاهی سایت شوید و سنگ تراونیکس مورد نظر خود را سفارش دهید.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.