سنگ مرمریت, مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید قمصری به‌صورت اسلب

سنگ مرمریت دهبید قمصری

از جمله سنگ‌های ساختمانی زیبا و پر کاربرد می‌توان به سنگ مرمریت دهبید قمصری اشاره کرد. این سنگ دارای رنگ زیبا بوده که ویژگی‌ها و کاربردهای بسیاری در صنعت ساختمانی دارد. در ادامه بیشتر با سنگ مرمریت و به طور ویژه سنگ مرمریت دهبید قمصری به‌صورت اسلب آشنا می‌شویم.

سنگ مرمریت چیست؟

یکی از زیباترین و پر‌کاربردترین انواع سنگ‌های ساختمانی سنگ مرمریت است، که در طرح‌ و رنگ‌های بسیار متنوع و زیبایی در بازار موجود می‌باشد.

این سنگ در مقایسه با سنگ‌های تراورتن، دارای مقاومت نسبی و وزن بیشتر و در مقابل سنگ‌های گرانیت، مقاومت و وزن پایین‌تری دارد. با توجه به آن‌که قابلیت و رنگ‌های بسیار متفاوتی دارد، در قسمت‌های متنوعی در داخل و خارج از ساختمان‌ها مورد استفاده واقع می‌شود.

کاربردهای سنگ مرمریت

کاربرد اصلی سنگ‌های مرمریت، کف‌پوش و پلکان منازل مسکونی و ساختمان‌های اداری است، اما تنوع رنگی بسیار زیاد این نوع سنگ‌ها باعث شده است تا استفاده از آن‌ها در مکان‌های دیگری مانند پوشش دیوارها، سطح روی کابینت و کانتر آشپزخانه، آسانسور، روشویی و… نیز افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

سنگ مرمریت چه مزایا و معایبی دارد؟

از مهم‌ترین مزایای سنگ‌‌های مرمریت، می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت، جلب توجه و زیبایی بسیار چشم‌گیر، تنوع بالا در طرح و رنگ و ساب‌پذیری بالای آن‌ها اشاره کرد. در مورد معایب آن‌ها نیز، مواردی مانند مقاومت پایین در برابر فشار، جذب بالای آب و آسیب‌پذیری در مقابل عوامل طبیعی و مواد اسیدی را می‌توان بر‌شمرد.

انواع سنگ مرمریت

با توجه به آن‌که معادن سنگ‌های مرمریت، در مکان‌های مختلفی از دنیا وجود دارد، در کشور ایران نیز این معادن در شهرهای گوناگون پراکنده هستند. برخی از ویژگی‌های آن‌ها مانند طرح، رنگ و میزان استحکام در برابر فشار و سایش متفاوت بوده و هنگام خرید این نوع سنگ، باید به تمامی این موارد توجه داشت. البته مکانی که قرار است سنگ‌ مرمریت در آن‌جا مورد استفاده قرار گیرد، نیز باید با این سنگ متناسب باشد.

سنگ اسلب، انواع آن و سنگ اسلب مرمریت

اسلب به معنای برگه یا ورق بوده و از نظر ابعاد، بیشتر از اندازه تایل و کمتر از کوپ است. در واقع اسلب یک نوع برش سنگ است که با توجه به مدل‌های مختلف سنگ و اندازه و تنوع طرح‌های آن، انواع گوناگونی دارد. به‌طور کلی ابعاد استاندارد اسلب‌ها 220 در 120 سانتی‌متر است، اما اسلب‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر از این ابعاد نیز تولید می‌شود. اسلب اولین محصول سنگی است، که به صورت مستقیم از کوپ برش خورده و پس از انجام مرحلۀ ساب، فرآوری می‌شود.

از پر‌اهمیت‌ترین ویژگی‌های سنگ‌های اسلب علاوه بر جلوه و زیبایی، می‌توان به دوام و استحکام بالای آن‌ها اشاره کرد. این سنگ‌ها در انواع مختلف دکوراسیون مدرن و کلاسیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سنگ‌های اسلب

همان‌طور که می‌دانید، سنگ‌های ساختمانی انواع گوناگونی داشته و در نتیجه سنگ‌های اسلب نیز متنوع هستند. اما باید بدانید که همۀ انواع سنگ‌ها نیز قابلیت برش به صورت اسلب را ندارند.

از دسته سنگ‌هایی که این ویژگی را دارند می‌توان به سنگ‌های چینی، مرمریت، تراورتن، گرانیت، مرمر و تراونیکس اشاره کرد.

سنگ اسلب مرمریت

اسلب‌های مرمریت از مهم‌ترین سنگ‌های اسلب هستند که کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت ساختمان دارند.

از خصوصیات ویژۀ اسلب‌های مرمریت، می‌توان سهولت در برش آن در ابعاد متفاوت را نام برد. دلیل این ویژگی، می‌تواند خاصیت کربناته بودن مرمریت‌ باشد.

ساب‌پذیری، قابلیت صیقل خوردن بالای این اسلب‌ها و در نتیجه انعکاس بالای نور خورشید و همچنین تنوع رنگی بسیار زیاد، از ویژگی‌های دیگر اسلب‌های مرمریت است، که سبب گستردگی بالایی در استفاده از آن‌ها شده است. به طوری که در حال حاضر در تمامی قسمت‌های یک ساختمان، قابلیت استفاده از این گونه اسلب‌ها وجود دارد.

سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید یکی از زیباترین انواع سنگ‌های مرمریت است که معادن استخراج آن در شهر قمصر قرار داشته و استفاده‌های بسیار زیاد و متنوعی در صنعت ساختمان‌سازی دارد.

این سنگ دارای رنگ روشن کرم با خطوط و رگه‌هایی یخی و تیره می‌باشد که جلوۀ بسیار زیبایی به آن می‌بخشد.

سنگ اسلب مرمریت دهبید قمصری

سنگ اسلب مرمریت دهبید قمصری

همان‌طور که قبلا بیان شد، سنگ‌ اسلب معمولا در ابعاد استاندارد 220 در 120 سانتی‌متر برش می‌خورد و کوچک‌ترین ابعاد آن نیز از اندازه 100 در 100 کمتر نمی‌شود.

ابعاد سنگ‌های اسلب موجب می‌شود تا ویژگی‌هایی همچون درخشندگی و قابلیت ساب‌پذیری و صیقل‌خوردگی بالای سنگ‌های مرمریت بسیار چشم‌گیر باشد. علاوه بر آن رنگ بسیار جذاب و گرم مرمریت‌های کرم دهبید، شکل و ظاهر بسیار خاص، لوکس و متفاوتی به آن‌ها بخشیده است. این ویژگی‌ها موجب شده است تا استفاده از سنگ‌های اسلب مرمریت دهبید گسترش بسیار زیادی پیدا کند.

کاربردهای سنگ اسلب مرمریت دهبید قمصری

در سال‌های اخیر تولید سنگ‌های اسلب با توجه به پیشرفت صنعت و تکنولوژی، وسعت بسیار چشمگیری یافته است. همچنین سنگ‌های اسلب مرمریت کرم دهبید دارای زیبایی خیره‌کننده‌ای هستند. در بخش‌های متفاوتی از ساختمان این نوع سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشترین موارد استفاده از این نوع سنگ را می‌توان فضای آسانسور، دکوراسیون پشت تلویزیون و لابی هتل‌ها دانست. اما در مکان‌های دیگری نیز از این نوع سنگ استفاده می‌شود.

  • صفحۀ روی کابینت و کانتر آشپزخانه
  • سرویس‌های بهداشتی
  • کف‌پوش ساختمان
  • دیواره‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها
  • دیواره پله‌ و پاگردها
  • پوشش مکان‌های تجاری، اداری و مکان‌های پر رفت‌وآمد

قیمت سنگ مرمریت دهبید قمصری

دلایل متفاوتی برای تفاوت قیمت این نوع سنگ‌ها وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوع و کیفیت سنگ
  • نوع برش و فرآوری آن
  • ابعاد اسلب
  • اندازه و حجم کوپ خام
  • هزینه‌های استخراج سنگ از معادن
  • هزینه‌ حمل و نقل آن به کارخانه
  • درجه‌بندی سنگ
  • میزان رگه‌های موجود بر روی سطح سنگ

ویژگی‌های سنگ اسلب مرمریت دهبید قمصری

سنگ اسلب مرمریت کرم دهبید، ساب‌پذیری، تراکم و مقاومت سایشی و فشاری بالایی دارد، همچنین در مقایسه با سایر سنگ‌های مرمریت که دارای خلل و فرج بسیار هستند، نفوذپذیری آن در برابر رطوبت پایین است. به همین علت می‌توان از این سنگ در مکان‌هایی که در تماس زیادی با رطوبت قرار می‌گیرند، استفاده کرد. می‌دانید که جذب آب در سنگ به مرور زمان می‌تواند باعث تخریب و آسیب به سنگ و سازه شود. برای بالا بردن مقاومت سنگ‌های مرمریت می‌توان با استفاده از رزین اپوکسی آن را پوشانده تا علاوه بر جلا دادن به سنگ، خلل و فرج آن نیز پر شده و درصد جذب آب کاهش یابد.

به دلیل همین ویژگی‌ها، این سنگ مورد توجه بسیاری از مدیران، طراحان و معماران ساختمانی در صنعت ساختمان‌سازی داخل و خارج قرار گرفته است.