اسلب بوک مچ و فورمچ

استفاده از سنگ اسلب به‌صورت بوک‌ مچ در راه‌پله

استفاده از سنگ اسب به‌صورت بوک‌مچ در راه‌پله
سنگ اسب به‌صورت بوک‌مچ در راه‌پله

استفاده از سنگ اسلب به‌صورت بوک‌ مچ در راه‌پله امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و محبوبیت زیادی را در میان مردم یافته است. اما سنگ اسلب چیست و نوع استفاده از آن به صورت بوکمچ در راه چگونه است؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات برسید.

ابعاد سنگ اسلب

سنگ‌های اسلب سنگ‌هایی هستند که در ابعاد بزرگ و مطابق با استاندارد جهانی تهیه و فراوری می‌شوند. ابعاد سنگ‌های اسلب به‌طور معمول ۲۲۰ *۱۲۰ سانتی‌متر است. اما در حالت کلی سنگ اسلب تولید شده از سنگ‌های طبیعی، با اندازۀ بلوک سنگ‌ها مرتبط است. گاهی بلوک یک سنگ طبیعی اندازه‌ای کوچک‌تر از ابعاد تعیین شده دارد. به همین علت نمی‌توان هر سنگی را با ابعاد استاندارد به‌صورت اسلب تهیه کرد.


بیشتر بخوانید: قیمت انواع سنگ اسلب بوکمچ


اندازه بلوک سنگ‌های استخراج شده از معادن، قابلیت برنامه‌ریزی نداشته و به جنس سنگ برمی‌گردد. هرچه ابعاد سنگ اسلب تولید شده بیشتر باشد و همچنین شکل هندسی آن را بتوان منظم‌تر تنظیم کرد، قیمت سنگ بالاتر خواهد بود.

تعدادی از ابعاد استاندارد برای سنگ‌های اسلب از جنس متفاوت به‌صورت ۴۰ *۴۰، ۵۰ *۵۰ ، ۶۰*۶۰ و 80*80 است. هرچه سنگ در ابعاد مستطیل تهیه شود، قیمتش نیز افزایش می‌یابد.

ضخامت سنگ اسلب

ضخامت سنگ اسلب

ضخامت سنگ‌های اسلب از ۲، ۳ و ۴ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. به‌طور معمول ضخامت‌های ۲ و ۳ سانتی‌متر محبوبیت و درخواست بالاتری دارند.

ضخامت سنگ اسلب، مانند ابعاد آن در قیمت‌گذاری موثر است. به این معنا که هرچه سنگ اسلب تولید شده ضخامت بیشتری داشته باشد، هزینه پرداختی برای آن نیز بالاتر خواهد بود. سنگ‌های اسلب گاه به‌صورت سه‌بعدی با ابعاد بزرگ‌تر نیز ساخته می‌شوند. از آن‌جایی که این مدل از سنگ‌ها به‌صورت سفارش تهیه می‌شوند، هزینۀ فراوری آن‌ها در قیمت نهایی تاثیرگذار است.

علت قیمت بالای سنگ‌های اسلب چیست؟

سایر سنگ‌های اسلب با ابعاد و اشکال مشخص می‌توانند به‌صورت سفارشی تولید شوند. از آن‌جایی که تولید سنگ‌ها در ابعاد اسلب نیازمند فرایند پیچیده، پرزحمت و استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است، قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر انواع فراوری سنگ بیشتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: سنگ اسلب بوکمچ و فورمچ چیست ؟


در ابتدا تولید سنگ‌های اسلب تنها به منظور صادرات آن انجام می‌شد، اما با گذشت زمان طراحان و معماران، استفاده از سنگ‌های اسلب را برای انجام پروژه‌های داخلی نیز مناسب دیدند. به‌همین منظور علاوه بر صادرات، سنگ اسلب در ساختمان‌سازی‌های داخلی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که سنگ اسلب از تمامی سنگ‌ها تهیه نمی‌شود. سنگ‌هایی که برای تولید و فراوری در ابعاد اسلب تهیه می‌شوند، باید دارای نقش و نگارها زیبا بوده و همچنین قابلیت تولید در ابعاد بزرگ از آن‌ها وجود داشته باشد.

انواع سنگ‌هایی که از آن‌ها سنگ اسلب تهیه می‌شود

این سنگ‌ها تعدادی از انواع سنگ هستند که استفاده از آن‌ها به‌صورت اسلب بسیار رایج است.

سنگ اسلب به‌صورت بوک‌مچ و فورمچ

سنگ اسلب به‌صورت بوک‌مچ و فورمچ

اگر با سنگ‌های اسلب آشنایی داشته باشید و یا در مورد آنها مطالعه کرده باشید، حتما اصطلاحات بوک‌مچ و فورمچ به چشمتان خورده است. برای آشنایی با این اصطلاحات در ادامه با ما همراه باشید.

مدل بوک‌مچ

در صورتی که سنگ‌های اسلب را با شکل و طرحی برش دهند که برای تکمیل آن نیاز باشد دو سنگ اسلب را در کنار یکدیگر قرار داد، به این مدل چینش، بوک‌مچ می‌گویند. در مدل بوک‌مچ سنگ‌ها به‌صورت متقارن، طرح موجود در سنگ را تکمیل و تکرار می‌کنند. از آن جهت نام این مدل را بوک‌مچ گذاشته‌اند که در نظر بیننده، طرح موجود روی سنگ همچون یک کتاب از وسط باز شده است. سنگ اسلب به صورت بوکمچ در راه پله دارای زیبایی چشمگیری است که توجه طراحان داخلی و نیز مشتریان را به خود جلب میکند.

توجه داشته باشید برای اجرای سنگ اسلب به صورت بوکمچ در راه پله، از سنگهایی میتوان استفاده کرد که نقش و نگار و طرحهای زیبایی دارند.

مدل فورمچ

در مدل فورمچ، باید چهار قطعه سنگ اسلب را برای تکمیل طرح نهایی در کنار یکدیگر قرار داد. با توجه به نام این مدل حتما متوجه شده‌اید که به‌علت وجود ۴ قطعه برای تکمیل طرح سنگ اسلب، فورمچ نامیده می‌شود.

باتوجه به مطالبی که ذکر شد، می‌دانید که سنگ‌های اسلب دارای ابعاد بزرگ هستند، از این جهت برای استفاده در فضاهای بزرگ مناسب خواهند بود.

کاربردهای سنگ اسلب

سنگ‌های اسلب کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال از آن‌ها در موارد زیر استفاده می‌شود.

  • استفاده پوشش نماها و فضاهای خارجی ساختمان
  • استفاده در پوشش دیوارهای داخلی
  • استفاده در پوشش کف فضای داخلی
  • استفاده در بدنه و قاب آسانسور
  • استفاده در پوشش کانتر و جزیره آشپزخانه
  • استفاده در پوشش دیوار و کف سرویس‌های بهداشتی و حمام
  • استفاده از سنگ اسلب به صورت بوکمچ در راه‌پله‌ها، راهروها و سرسراها

استفاده از سنگ اسلب به‌صورت بوک‌مچ در پوشش راه‌پله

استفاده از سنگ اسلب به‌صورت بوک‌مچ در پوشش راه‌پله

از آن‌جایی که ابعاد سنگ اسلب بزرگ است، مکانی که قرار است از آن‌ها استفاده شود نیز باید به اندازه کافی بزرگ باشد. بنابراین در هنگام استفاده از سنگ اسلب به صورت بوک مچ در راه‌پله لازم است در مکان‌هایی با فضای بزرگ استفاده شود تا علاوه بر جلوگیری از هدررفت سنگ اسلب، زیبایی آن نیز، جایی برای نمایش داشته باشد.

مدل بوک‌مچ برای استفاده در چه مکان‌هایی مناسب است؟

سنگ‌های اسلب به‌صورت بوک‌مچ در مکان‌های مختلفی همچون دیوار پشت تلویزیون، پوشش داخلی لابی و سالن‌های هتل و ساختمان‌های لوکس مسکونی، اداری یا تجاری، نماسازی و سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهتر است علاوه بر فضای مناسب، مکان دارای نور کافی نیز باشد تا زیبایی سنگ اسلب به صورت بوک‌مچ به‌خوبی به چشم بیننده برسد.

پیشتر نیز بیان شد که برای تکمیل طرح روی سنگ اسلب به‌صورت بوک‌مچ باید دو سنگ به حالت قرینه در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا طرح موجود روی آن چشم‌نواز باشد.

پوشش سنگ اسلب به‌صورت بوک‌ مچ در راه‌پله چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سنگ اسلب به‌صورت بوک‌ مچ

استفاده از سنگ اسلب به‌صورت بوک‌ مچ در راه‌پله نسبت به حالت اصلی آن مناسب‌تر است. زیرا ابعاد سنگ در این حالت کوچک‌تر بوده و همچنین راه‌پله نمای جذابی پیدا خواهد کرد.

پوشش پله‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که چشم انسان را دچار خطای دید نکند. این خطای دید می‌تواند موجب اشتباه، از دست دادن تعادل و در نهایت آسیب به افراد شود. طرح موجود در سنگ‌های اسلب به صورت بوک‌مچ به تشخیص دقیق در راه‌پله‌ها کمک بسیاری می‌کند.

انواع فراوری سنگ اسلب

فراوری سنگ‌ها از لحظه خروج از معدن با استفاده از دستگاه‌های برش و دیگر تجهیزات آغاز می‌شود. روند تولید سنگ‌ها بر اساس جنس و ویژگی‌های سنگ مادر و همچنین محصول مورد نظر تعیین می‌شود.

سنگ‌های اسلب به سه صورت صیقلی، هوند و چرمی تولید می‌شوند.

برای صیقلی کردن سنگ اسلب با توجه به جنس آن از لقمه‌های اسید استفاده می‌شود.

میزان ساب‌پذیری و در نهایت صیقلی بودن سنگ در تعیین قیمت نهایی آن تاثیرگذار است.

در مدل هوند، سنگ اسلب دارای سطحی صاف و صیقلی بوده اما شفافیت موجود در مدل صیقلی را ندارد.

مدل چرمی نیز سنگ اسلب دارای سطح مات و چرم مانند خواهد بود.

کاربرد هر کدام از این مدل‌ها باتوجه به بودجه، سلیقه و نظر مشتری می‌تواند متفاوت و وسیع باشد.

جهت مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت اطلاع از قیمت محصولات با مدیریت فروش گروه بازرگانی سنگ آرتا تماس بگیرید: