چینی پاندا, سنگ چینی (کریستال)

اسلب سنگ چینی پرشین پاندا

سنگ اسلب بوک مچ پرشین پاندا

سنگ کریستال یا چینی پاندا یکی از مشهور ترین و محبوب ترین سنگ های جهان می باشد که در کشور چین استخراج، فرآوری و تولید می گردد. وجه تسمیه این سنگ به دلیل شباهت زیاد رنگ سنگ به رنگ بدن خرس پاندا می باشد. عمدتاً سنگ چینی پاندا به صورت اسلب تولید و عرضه شده و ظاهر این سنگ در حالت اسلب بسیار چشم نواز و زیبا می گردد. از قابلیت ها و ویژگی های مثبت سنگ اسلب پرشین پاندا می توان به امکان ایجاد قاب های بوک مچ و فورمچ اشاره نمود که زیبایی خیره کننده ای دارد.

خاستگاه اصلی سنگ پاندا کشور چین می باشد. این سنگ دارای رنگ زمینه ی سفید بوده و در سطح سنگ رگه ها و شال های مشکی وجود دارد. کانتراست و تضاد رنگی در سطح این سنگ بسیار مشهود است. یکی از سنگ های مشابه سنگ پاندای چین، سنگ کریستال یا چینی پرشین پاندا می باشد که از معادن الیگودرز استان لرستان استخراج می شود. در این پست قصد داریم ضمن معرفی هر دو سنگ و بررسی مشخصه های فیزیکی آنها، عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ های اسلب پاندا چین و ایران را بررسی نماییم.

سنگ چینی پاندا
اسلب بوک مچ سنگ چینی پاندا (Panda) کشور چین
سنگ اسلب پرشین پاندا
سنگ اسلب پرشین پاندا (بلک اند وایت) از معادن الیگودرز استان لرستان

از ویژگی های سنگ کریستال پاندا می توان به خاصیت جذب آب بسیار پایین و تراکم و ساب پذیری بسیار بالا و مناسب آن اشاره نمود که با توجه به خاص و منحصر بفرد بودن این سنگ، آن را در دسته ی سنگ های لوکس قرار داده و در موارد مختلفی در پروژه های لوکس و مجلل مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های سنگ اسلب چینی پرشین پاندا :

  • تراکم بسیار بالا
  • مقاومت سایشی و فشاری مناسب
  • ساب پذیری عالی
  • رنگ و طرح منحصر بفرد
  • امکان ایجاد قاب های بوک مچ و فورمچ
  • جذب آب بسیار پایین و ناچیز
  • قیمت بسیار مناسب نسبت به سنگ وارداتی
  • و …

سنگ چینی الیگودرز که یکی از سنگ های قدیمی و با کیفیت کشور محسوب می گردد که از نظر ظاهری و ساختاری سنگی بی رقیب محسوب می گردد لذا با توجه به ویژگی های مناسب ساختاری و ظاهری دارای قیمت بالاتری نسبت به رقبای داخلی خود است. عمدتا سنگ چینی الیگودرز به صورت تایل و اسلب فرآوری و عرضه می گردد که امروزه تولید اسلب این سنگ از نظر قیمت مقرون بصرفه بوده و از نظر ساختاری نیز باعث افزایش استحکام ، زیبایی و طول عمر بیشتر سنگ می شود.

عمدتاً سنگ اسلب چینی پرشین پاندا الیگودرز در کارخانجاتی فرآوری می شود که مجهز به دستگاه های با کیفیت و به روز باشند. این سنگ هم به صورت اسلب و هم به صورت تایل تولید و عرضه می شود. اما با توجه به قیمت نسبتا بالاتر سنگ اسلب چینی پرشین پاندا تولید آن با روش اسلب مقرون به صرفه تر بوده و از نظر فرآوری کیفیت بسیار بالاتری نسبت به تایل دارد.همانطور که می دانید از مهم ترین و بارز ترین ویژگی های سنگ چینی یا کریستال، جذب آب ناچیز و تراکم و ساب پذیری بسیار بالای آن می باشد.

همچنین قابلیت ایجاد ورق های بوک مچ و فورمچ که زیبایی خیره کننده ای داشته و در بسیاری از پروژه های لوکس و مجلل مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر ویژگی های سنگ چینی بلولاین الیگودرز می باشد.

آنالیز ساختاری سنگ چینی پرشین پاندا :

میزان مطلوبجذب آبوزن مخصوصتخلخلمقاومت فشاریمقاومت سایشی
MIN۰/۰۳۱/۸۰petty۶۰۰۲/۲۰
MAX۱/۵۰۲/۸۰۲/۵۰۲۲۰۰۶
سنگ چینی پاندا ۰/۱۰۲/۹۵۰/۲۰۱۱۵۰۳

علاوه بر معادن الیگودرز، یک سورت از سنگ کریستال پاندا از معادن قروه استان کردستان نیز استخراج می شود. سنگ های این معدن عمدتا زمینه ی سفید داشته و در سطح سنگ شال های آبی بصورت مورب وجود دارد که نام تجاری این سنگ، سنگ کریستال سایمان قروه است. در برخی از بلوک های استخراجی از سینه کار معدن سایمان قروه، سنگ هایی با شال مشکی به صورت پهن و نازک به صورت محدود استحصال می شوند که مشابه سنگ پاندا می باشد. از این رو این سورت از سنگ قروه نیز با نام پاندا شناخته می شود.

سنگ اسلب کریستال پرشین پاندا
سنگ اسلب کریستال پرشین پاندا از معادن قروه استان کردستان

آنالیز ساختاری سنگ کریستال پاندا قروه :

میزان مطلوبجذب آبوزن مخصوصتخلخلمقاومت فشاریمقاومت سایشی
MIN۰/۰۳۱/۸۰petty۶۰۰۲/۲۰
MAX۱/۵۰۲/۸۰۲/۵۰۲۲۰۰۶
سنگ پاندا قروه۰/۱۰۲/۷۴۰/۲۰۹۱۰۳

سنــگ پانــدا به صورت بوک مچ و فورمچ :

در عملیات بوک مچ (Book Matching) که خود شامل دو بخش دوتایی (بوک مچ) و چهارتایی (فورمچ) می باشد، برش و فرآوری سنگ به گونه ای انجام می شود که خطوط و رگه های طبیعی موجود در سنگ اسلب در امتداد یکدیگر یا در تقارن با یکدیگر قرار گیرند. یعنی همانند یک پروانه یا نقش و نگار های یک قالی که در تقارن و امتداد یکدیگر قرار دارند، شال ها و رگه های سنگ نیز در کنار یکدیگر جفت می شوند.

سنگ اسلب چینی پاندا به دلیل دارا بودن خطوط بسیار زیاد در سطح خود ، در صورت برش با روش بوک مچینگ ، قابلیت قرینه شدن بسیار خوبی داشته و امکان تشکیل قاب های بوک مچ و فورمچ را فراهم می کند. عمدتاً سنگ های اسلب که قابلیت بوک مچ و فور مچ دارند در کارخانجاتی فرآوری می شود که مجهز به دستگاه های با کیفیت و به روز باشند.

سنگ اسلب بوک مچ پرشین پاندا

موارد استفاده از انواع سنـگ چـیـنـی پـانـدا :

کیفیت، زیبایی منحصر بفرد و قیمت بسیار مناسب انواع سنگ چینی الیگودرز  و کریستال قروه نسبت به رقبای خارجی، سبب آن گردیده است تا در بسیاری از پروژه های مسکونی، اداری و تجاری و لوکس از این سنگ ها استفاده گردد. در متد های جدید طراحی داخلی ساختمان، استفاده از ورق های بزرگ سنگ یا اسلب به جای سایز های کوچک تر متداول می باشد. استفاده از اسلب سنگ پاندا و سایز های بزرگ ۱۰۰*۱۰۰ و بیشتر، زیبایی و یک دستی بی نظیری را به فضا بخشیده و موجب چشم نواز تر شدن طراحی می شود.

  • فضای داخلی ساختمان
  • سنگ فرش کف هال، پذیرایی و اتاق ها
  • دیواره های داخلی ساختمان
  • حاشیه ها و کناره ها
  • هتل ها، فروشگاه ها و مراکز تجاری لوکس
  • سنگ راه پله و زیر پله
  • پاگردها و دیواره های پله
  • لابی ورودی ساختمان
  • حاشیه ها و قاب آسانسور
  • کابینت و فضای آشپزخانه
  • حمام های لوکس و مستر
  • سرویس بهداشتی لوکس
  • پیشخوان و کانتر مراکز عمومی و فروشگاهی
  • و …

برای فرآوری اسلب کوپ های صادراتی با ابعاد بزرگ (تک کوپ) مورد نیاز بوده و مراحل فرآوری باید به دقت انجام شده تا سنگ ها دچار شکستگی نشود. ابعاد ورق اسلب گاهاً به طول ۳ متر و عرض ۲ متر می رسد . اندازه ی ورق اسلب به قواره و ابعاد کوپ سنگ خریداری شده از معدن نیز بستگی دارد. علاوه بر بزرگ بود کوپ خام ، سلامت و عدم وجود شکستگی در کوپ سبب استحصال و فرآوری سنگ های خوش قواره و بزرگ می گردد.

جهت مطالعه بیشتر در زمینه سنگ های بوک مچ و فورمچ ایـــنـــجـــا کلیک کنید.

برای مطالعه بیشتر و مشاهده تصاویر در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.

جهت دریافت اطلاع از قیمت سنگ اسلب چینی پرشین پاندا با مدیریت فروش گروه صنایع سنگ آرتا تماس بگیرید: